Meelopen met Maryam Kabouh

Netwerkbouwer

Na haar studie HBO bouwkunde werkte Maryam Kabouh (32) - vanwege de crisis in de bouwsector – jarenlang in de mode. Tot het afgelopen jaar toch ging kriebelen en ze op Schiphol aan de slag ging als werkvoorbereider bij Heijmans Utiliteit. Toen ze gevraagd werd om ook GO-coach te worden, was ze niet direct enthousiast. Toch ging ze naar de training. “Ik had het niet gedacht, maar die training is zo waardevol.”

Maryam Kabouh

 

Maandag

“Het eerste wat ik doe op maandagochtend, is samen met mijn collega’s naar Schiphol Plaza lopen voor een goede koffie en even bijpraten over het weekend. Terug op mijn m’n werkplek open ik mijn mail en werkschema om te zien wat vandaag prioriteit heeft. Als werkvoorbereider ben ik verantwoordelijk voor ongeveer vijftien projecten, van aanvraag tot oplevering. Het schema geeft me richting, maar er komen constant dingen tussendoor: vandaag is dat bijvoorbeeld een vergunning die er niet doorheen is. Dat er constant uitdagingen zijn, vind ik heerlijk. Ik krijg de vrijheid om alles te regelen, dat heb ik nodig.

 

In deze baan kan ik mijn technische achtergrond combineren met mijn sociale skills. Ik ben voortdurend in gesprek met allerlei partijen. Zodra er een project via een aanvraagformulier op mijn naam komt, bel ik de klant dat ik laat weten wanneer we gaan opstarten. Die projecten lopen uiteen van het aanpassen van panelen met branding in de Plaza, tot het plaatsen van een extra nooddeur in de glazen wand bij de douane of het aanbrengen van een looproute in de bagagekelder.”

 

Dinsdag

“Op dinsdag werk ik niet, want dan heb ik een wekelijkse date met Nasr, mijn zoontje van 2. We slapen uit, knuffelen, ontbijten in de stad, wandelen, gaan naar een speeltuin en tijdens zijn middagdutje doe ik even helemaal niets. Heerlijk om dat te kunnen doen, want de rest van de week zit ik al om 7 uur in de auto. Dat geeft me wel de flexibiliteit om op tijd te stoppen met werken en Nasr voor 5 uur van het kinderdagverblijf te halen.”

 

Woensdag

“Vanochtend heb ik een overleg op locatie. Samen met de opdrachtgever en de klant ga ik naar Plaza, waar een aantal panelen moet worden vervangen. De klant vertelt wat hij wil en ik maak notities. Die werk ik later op de ochtend uit en koppel alles terug. Over een paar dagen volgt dan het plan van aanpak en het plan van eisen. Als daar akkoord op is, ga ik alle documenten klaarmaken die nodig zijn om een vergunning aan te vragen. Daarna zoek ik een onderaannemer om het werk uit te voeren. Een vergunning aanvragen duurt op Schiphol minimaal zeven weken, die tijd gebruik ik om iedereen in de startblokken te krijgen.

 

 

Ik check bijvoorbeeld of de onderaannemers de juiste materialen bestellen. Je moet daar bovenop zitten, anders word je overgeslagen. Ondertussen houd ik ook de opdrachtgever op de hoogte van de ontwikkelingen. Als de vergunning rond is, maak ik een overdracht voor de uitvoerder en heb ik een overleg met hem. Tijdens de uitvoering heb ik contact met de onderaannemers en check ik of alles loopt. Als je zo betrokken bent, bouw je een band op die zich terugbetaalt in toekomstige projecten.”

Donderdag

“Vandaag heb ik mijn laatste GO-coach training, waarbij GO staat voor ‘geen ongevallen’. De insteek is dat GO-coaches tijdens hun werk extra aandacht hebben voor veiligheid door onveilige situaties te signaleren en anderen daarop aan te spreken. In tien dagdelen ga je met een groep van tien – eerst nog onbekende – collega’s aan de slag.Je krijgt training in het aanspreken van mensen, jezelf presenteren en feedback geven en dat oefen je met elkaar. Vooraf vond ik dat onzin. Ik doe dat op mijn manier en dat is prima, dacht ik. Maar dat is dus precies hoe mensen die onveilig werken ook denken, weet ik nu.

 

 

Ik had het niet gedacht, maar ik vond de training enorm waardevol. Het geeft een enorme boost aan je leiderschapsskills. Ik moest laatst feedback geven en merkte gelijk: met de handvatten uit de GO-coachtraining, nemen mensen eerder iets aan. Wat ik ook bijzonder vind, is dat een GO-coach autonoom is. Ik kan dus zonder tussenkomst van een leidinggevende op iedereen in het bedrijf afstappen als ik een onveilige situatie zie.”

Vrijdag

“Mijn vaste thuiswerkdag is ideaal om zo veel mogelijk informatie die ik deze week heb opgehaald te verwerken en documenten af te ronden. Als er iets belangrijk is in deze functie, dan is het timemanagement. Omdat er niemand is die zegt hoe je een project precies aan moet pakken, kun je jezelf gemakkelijk verliezen in de hoeveelheid informatie. Maar ik heb die vrijheid juist nodig, geef me een project en ik regel het. Dat ik iedere dag bouw aan mijn netwerk, vergroot mijn wereld. Niet alleen met mensen, maar ook met kennis. Ik weet ineens heel veel, dat is toch geweldig.”

Wil je meer weten over deze baan?