Langs de lijn bij onze verkeersregelaars

Poortwachters

Ze zijn het eerste aanspreekpunt bij bouwplaatsen en evenementen. Verkeersregelaars zorgen dagelijks voor de veiligheid rond alle wegen waar wij aan het werk zijn. Ongeacht de weersomstandigheden staan zij in dienst van de omgeving. Als gids, vraagbaak en aanspreekpunt. Wat maken ze zoal mee? 

7 december 2017

Andre Schrauwen

Andre.jpg

Andre Schrauwen rijdt het hele land door. Hij werkt onder andere bij evenementen en grootschalige bouwprojecten in Amsterdam, Nijmegen, Den Bosch, Eindhoven, Tilburg en Den Haag. Dat levert hem flink wat mensenkennis op. “In de Randstad hebben mensen een veel korter lontje dan elders. Ze zijn gehaast en hebben geen geduld. Het devies is rustig blijven en uitleggen dat wij hier voor hun eigen veiligheid staan.”

Events vindt hij het leukst, met de Nijmeegse Vierdaagse en het NK Wielrennen als hoogtepunten. Andre is dan uitvoerder en geeft in die rol mede leiding aan alle verkeersregelaars ter plekke. “Bezoekers van evenementen zijn enthousiast volk. Ik zeg altijd tegen mijn club: ‘Mensen komen lachend aan en moeten lachend weg.’ Mensen die glimlachen hebben het naar hun gezin gehad. Dat betekent dat wij ons werk goed hebben gedaan.”

Jack Thijs

Jack.jpg

Jack Thijs is zes jaar geleden via een reïntegratieproject opgeleid tot verkeersregelaar, nadat hij afgekeurd werd voor de bouw. “Van de ene op andere dag kon ik niet meer op de bouwplaats werken. Enorm balen, ik deed dat werk al vanaf mijn zeventiende.” Voor passanten is Jack het eerste contact van de bouwplaats. Met een positieve opstelling probeert hij mensen blij te maken. “Niemand leest de borden meer, want iedereen tuurt tegenwoordig naar zijn mobieltje. En ja, dan staan ze ineens voor onze neus. Dan is het zaak om ze vriendelijk de juiste weg te wijzen.” Jack maakt soms vreemde dingen mee, met als hoogtepunt een lesauto die het ‘verboden in te rijden’-bord had gemist. “Of hij verder mocht rijden, vroeg de instructeur. Ik sprak meteen de leerling aan, dat ‘ie beter een andere rijschool kan nemen.”

Johan Verdurmen

Johan.jpg

Als ‘motor’-verkeersregelaar vindt Johan Verdurmen het geweldig om een kruispunt te beveiligen als de verkeerslichten zijn uitgevallen. “Je moet in zo’n situatie veel regelen om mensen veilig de kruising over te krijgen. Aan een hek staan en mensen enkel de weg wijzen vind ik het minst leuk.” Toch heeft hij over het algemeen veel plezier in zijn werk. Zijn positiviteit levert meer high fives dan opgestoken middelvingers op. “Het is maar hoe je jezelf opstelt. Vriendelijk mensen te woord staan, lokt aardige reacties uit. ” Johan werkt altijd in de buitenlucht, toch is hij is geen fan van regen en kou. “Kwestie van doorbijten. Als het straks gaat vriezen, trek ik thermokleding onder mijn werkkleding aan. Soms gok je mis en zweet je als een otter. Gelukkig wordt er goed voor ons gezorgd. Afgelopen winter trakteerden omwonenden ons op een pan warme soep.”

Bas Schouten

Bas.jpg

Bas Schouten is pas sinds anderhalf jaar verkeersregelaar. Hij staat regelmatig aan de poort van de bouwput van de nieuwe rechtbank in Amsterdam (NACH). Samen met zijn collega’s leidt hij fietsers en voetgangers veilig langs de in- en uitrit van de bouwplaats. “Wij zijn het uithangbord voor de bouwplaats, want mensen zien ons alleen staan als ze het bouwterrein passeren.” Bas en zijn collega’s krijgen dagelijks van alles naar hun hoofd geslingerd. Vaak complimenten, soms ook ongepaste teksten. “Tijdens de opleiding kweken we daar een dikke huid voor. Je moet zeker niet in discussie gaan, dat verlies je altijd. Gelukkig maken we vooral leuke dingen mee. Bijvoorbeeld toen Piet Paulusma aan ons hek stond. Die zocht een geschikte locatie in Amsterdam voor filmopnames .”

Monica Prins

Monica.jpg

Monica Prins zegde vier jaar geleden haar werk in een kledingwinkel op voor een baan als verkeersregelaar. “Dit is echt tien keer leuker. Je leert mensen kennen. Zo komt hier wekelijks een zevenjarig jochie samen met zijn vader een praatje maken. Die kleine wil alles weten. Met name de grote gele bouwkraan heeft zijn interesse. Toen ik gisteren vertelde dat er nog een kraan op het terrein komt te staan, begon hij van oor tot oor te stralen. Daar doe ik het voor.”

Ook Monica had tijdens haar werk een rendez-vous met een BN’er. Al was dat een stuk minder gezellig dan het treffen tussen Bas en Piet Paulusma. “Misdaadjournalist Peter R. de Vries wilde hier met zijn auto de calamiteitenweg inrijden, om zo dicht mogelijk bij de rechtbank te parkeren. Toen ik zei dat dit niet mocht, raakte hij geïrriteerd. Uiteindelijk koos hij eieren voor zijn geld en parkeerde hij op de daarvoor bestemde parkeerplaats. Net als gewone mensen.”