Hoe staat het met... Willemspoort Den Bosch

Een jaar eerder klaar dan gepland

‘It’s the most wonderful time of the year’. Enkele bouwvakkers bovenop gebouw F van project Willemspoort in Den Bosch zingen en neuriën mee met Andy Willams die uit de bouwradio schalt. Eventjes vormen ze een soort kerstkoor om vervolgens weer door te werken. Ze hebben reden vrolijk te zijn, want Willemspoort draait als een tierelier. “We bouwen in feite één appartement per dag”, zegt projectmanager Dave Staps van Heijmans. “Het project is misschien wel een jaar eerder klaar dan oorspronkelijk gepland.”

20 december 2016

Willemspoort ligt aan de rand van de stad. Met als buren het Koning Willem I College, het Jeroen Bosch Ziekenhuis en honderden ganzen uit Natura2000-gebied Het Gement. Het project bestaat uit vijf appartementencomplexen (B, C, D, E, F) in aanbouw. In totaal gaat het om 202 appartementen, 75 koop en 127 huur die worden afgenomen door Syntrus Achmea Real Estate & Finance. Na de bouwvak van 2017 start de bouw van het zestien verdiepingen hoge gebouw G, met 75 huur- voor Brabant Wonen en 24 koopappartementen. Het hele plan wordt ontwikkeld door Heijmans Vastgoed.

Plan-Willemspoort.jpg

Schetsplan van Willemspoort met de diverse woongebouwen.

Carport

Terwijl de bouw vol op stoom lag, kreeg Heijmans onlangs ook de opdracht de ‘carport’ te realiseren. De achterwand van deze parkeerruimte voor de bewoners van Willemspoort, is een geluidsscherm. De voorkant wordt beplant, zodat bewoners niet tegen de auto’s aan hoeven te kijken. Bovenop de carport komen 640 zonnepanelen, die de algemene ruimtes van de appartementengebouwen van elektriciteit gaan voorzien. Het is een opdracht van iets meer dan een miljoen euro en moet in maart 2017 klaar zijn.

Willemspoort-Heijmans-15.jpg

Een overzicht van de gebouwen D, E en F in aanbouw.

Half woord

Dave loopt samen met hoofduitvoerder Rob van der Steen en projectcoördinator Jeroen van Beijsterveldt over de bouwplaats. Met z’n drieën weten ze alles van Willemspoort. Ze maken links en rechts een praatje, informeren over de voortgang. Corrigeren waar nodig, leggen planken recht, gooien wat zwerfafval in de rolcontainer. Pratend met elkaar hebben ze aan een half woord genoeg.

Willemspoort-Heijmans-13.jpg

Team Heijmans met vlnr: Dave Staps, Jeroen van Beijsterveldt en Rob van der Steen.

In maart 2016 ging de schop de grond in voor de gebouwen B en C, een jaar later zou met de bouw van D, E en F worden begonnen. Dave: “Mede dankzij de grote interesse voor de appartementen, zijn we direct na de bouwvak al begonnen met D, E en F. Nu leveren we uiterlijk in september 2017 alle vijf de gebouwen op.”

Meedenken

Jeroen: “Een reden voor het bouwtempo is dat we bij Heijmans uitvoeringsteams steeds vaker al in een vroeg stadium bij de planontwikkeling betrekken. Meedenken over bijvoorbeeld bouwwijze, tunnelen, prefab gevels, kijken hoe snel en efficiënt we een verdieping kunnen storten. Tegelijkertijd proberen we steeds vaker al in het voortraject onze vaste partners bij het project te betrekken. Dan gaat het bijvoorbeeld over shifts, bouwsystemen en materialen. Samen met onderaannemers een efficiëntere werkwijze bedenken, dat wordt de toekomst.”

Willemspoort-Heijmans-12.jpg

Prefab gevels dragen bij aan het hoge bouwtempo.

Tunnelsysteem

Een andere reden voor de vlotte bouw is het door Heijmans gekozen tunnelsysteem. Rob: “Dat is een bekisting die het mogelijk maakt wanden en vloeren in één keer te storten. In de tunnel hangen kachels die het beton ’s nachts verwarmen. ’s Ochtend is de rijpheid, de sterkte van het beton, goed. Dan kan de tunnelbekisting eruit en worden verplaatst. Op die manier kunnen we in zes dagen een volledige verdieping van een gebouw storten. In juni was hier nog niks. Eind oktober, 81 stortdagen later, stond C er, een gebouw van dertien verdiepingen hoog.”

Willemspoort-Heijmans-6.jpg

Een kijkje in de tunnelbekisting. In de tunnels hangen kachels die het beton ’s nachts verwarmen.

Willemspoort-Heijmans-8.jpg

Boven op gebouw C wijst Dave naar gebouw D beneden. “De gebouwen B, D en E met koopappartementen, bouwen we op de traditionele manier. Dat gaat minder snel. Je ziet de kalkzandsteenelementen die we gebruiken. Nu wordt de verdiepingsvloer dichtgemaakt om straks beton te kunnen storten.”

Een treintje

Op gebouw F zijn bouwvakkers druk bezig met tunnelen van de vijfde verdieping. Elektriciens en loodgieters leggen op de wapening van de vloer leidingen en afvoeren aan. Nog wat laatste draadjes worden doorgeknipt als een elektricien roept: “Klaar, de sluitwand kan erin.” “Mooi hè”, zegt Dave, “hoe alle disciplines met elkaar meedenken.” Even later zweeft het sluitstuk van de tunnel naar boven. Dave: “Vanmiddag wordt er gestort. Vannacht droogt het beton. Morgen gaat de tunnel naar een andere plek op deze verdieping.”

Als na zes dagen een verdieping van zes appartementen af is, wordt meteen begonnen met de gevel en de afwerking: houtskeletbouwelementen plaatsen om de gevelsluitingen dicht te maken, prefab balkons leggen en binnenwanden zetten. Op elke verdieping wordt een bepaald werk verricht, zodat mensen elkaar niet in de weg lopen. En elke zes dagen gaat iedereen een verdieping omhoog. Rob: “Zo bouwen we met z’n allen één woning per dag. Als een treintje. Superefficiënt. Voor ons is het nu een uitdaging om te proberen voor de bouwvak van 2017 alles op te leveren.”

Meer informatie over Willemspoort