Hoe staat het met... Verkeerscentrale Noordwest-Nederland

Een wijde blik

In Velsen staat een gebouw dat uitpuilt van complexe systemen, waarmee verkeersregelaars snelwegen, tunnels en bruggen in de regio monitoren. In opdracht van Rijkswaterstaat krijgt de regionale Verkeerscentrale Noordwest-Nederland nu een grondige opknapbeurt. Een schone taak voor Heijmans Systeemintegratie & Techniek.

9 juli 2018

Projectmanager Robin Bruil tuurt over het Noordzeekanaal, dat Amsterdam met de Noordzee verbindt. Langzaam schuift een enorm zeeschip voorbij. Een krachtige noordwestenwind beukt op de keet. “Geweldig uitzicht”, zegt Robin terwijl hij een slok koffie neemt. “Er vaart hier van alles voorbij.” Hij pakt zijn telefoon en laat een foto zien van een gigantisch wit superjacht. “Niet normaal, hij was zeker 50 meter lang.”

Centrale_2.jpg

Links Martijn Sangers, rechts Robin Bruil

Tiptop conditie

De keet staat pal naast één van de vijf regionale verkeerscentrales. Medewerkers van Rijkswaterstaat houden hier dagelijks het verkeer in de gaten en informeren het overkoepelende Verkeerscentrum Nederland. Tevens nemen ze maatregelen bij files, wegwerkzaamheden en ongevallen of calamiteiten in de regio. Ook bedienen ze diverse bruggen en tunnels.

Om deze taak optimaal uit te voeren, moeten alle systemen in tiptop-conditie zijn. Daarom is het team van Robin in augustus 2017 begonnen met een uitgebreide renovatie. “De systemen in deze centrale waren sterk verouderd. We vervangen onder andere de oude videowall voor een modern videosysteem met led-techniek. We richten alle werkplekken opnieuw in en plaatsen een nieuw besturings- en veiligheidssysteem.”

Glasvezel

Op, om en in de weg, tunnels en bruggen zijn allerlei technieken verwerkt, zoals camera’s en filedetectiesystemen. “De communicatie tussen objecten en de centrale loopt via glasvezel. Het lijkt op een huis-tuin-en-keuken internetverbinding bij mensen thuis. Het draadje komt van buiten je huis in. Een modem vertaalt het lichtsignaal naar een internetverbinding. Dat is hier niet anders. Vanuit alle objecten in de regio lopen glasvezelleidingen naar de centrale toe. Wij pakken de draden buiten op en knopen ze vervolgens binnen aan de nieuwe systemen.”

Hoe maak je een tunnel veilig?
Hoe maak je een tunnel veilig?
Hoe maak je een tunnel veilig?

Nieuwe werkplekken

Binnen in de verkeerscentrale eist het Noordzeekanaal geen aandacht op. De verkeersleiders staren hier aandachtig naar tientallen torenhoge schermen, waarop beelden te zien zijn van snelwegen, bruggen en tunnels in Noordwest-Nederland. De mannen en vrouwen zitten achter bureaus met daarop twee toetsenborden en diverse computerschermen. Met een zwart wandje is de ruimte in tweeën gedeeld. Rechts hiervan hebben de mannen van SIT de eerste twee nieuwe werkplekken gebouwd. Robin: “Met dit wandje schermen we de verkeersleiders af van onze werkzaamheden. De overlast blijft zo beperkt.”

Centrale_3.jpg

Migreren

Maar hoe knap je een verkeerscentrale op die 24 uur per dag operationeel moet zijn? “Daar bedachten we een integratieplan voor”, vult technisch manager Martijn Sangers aan. “We vervangen twee werkplekken per keer en daardoor is de centrale nooit uit de lucht.”

Een belangrijk onderdeel van de renovatie is het nieuwe veiligheidssysteem, waarmee een calamiteitenprotocol in werking kan worden gesteld. “Met één druk op de knop activeer je een reeks aan processen, waar je normaal veel meer handelingen voor nodig hebt. Als een verkeersleider ziet dat een vrachtwagen te hoog is voor een tunnel, hoeft hij alleen maar op de knop te drukken. Direct zakken de slagbomen en schakelen de matrixborden aan, zodat het verkeer op een veilige manier tot stilstand komt. Er zijn ook systemen waarbij dit volautomatisch gebeurt.”

Ook het algemene bedieningssysteem wordt door Robin en zijn team vervangen. “Eigenlijk een grote verlengde iPad”, zegt Martijn Sangers. “Met dit touchscreen bedienen medewerkers vrijwel alle systemen. Daarnaast fungeert het als communicatiemiddel met onder andere hulpdiensten en weginspecteurs.”

In de centrale

Het project in Velsen is bijzonder, omdat dit de eerste verkeerscentrale is die Heijmans mag verbouwen. “In het verleden werkten we eerder samen met de verkeerscentrales, maar nooit eerder aan een interne renovatie. We zijn nu echt fysiek ín de verkeerscentrale aan het werk.”

Voor Martijn is het werk in de centrale niet nieuw, hij voerde voor een andere werkgever eerder renovaties uit bij Rijkswaterstaat, waaronder de Verkeerscentrale Noord en Oost Nederland. Voor hem zit de grootste uitdaging in het stroomlijnen van het proces. “Een lange lijst stakeholders willen we allemaal in de kruiwagen houden. Iedereen heeft een rol. Aan ons de taak om alle kennis in één ontwerp en plan te gieten.”

Centrale_1.jpg

De oude situatie

Try-out

De Wijkertunnel is het eerste object dat wordt gemigreerd naar de nieuwe werkplekken. Hiervoor moet de tunnel één nacht dicht tussen 23.00 en 05.00 uur. “Dat proces bespreken we uitvoerig met onze belangrijkste stakeholders: de afdelingen tunnel- en wegbeheer van Rijkswaterstaat. Voor ons is dit tevens een try-out, kijken of dit proces ook kan zonder een wegafsluiting.”

Pas als Martijn zeker weet dat alles naar behoren werkt, draagt hij de werkplekken over aan de verkeersleiders. “Vervolgens verschuiven we het zwarte wandje naar links, en beginnen we aan de volgende twee werkplekken. Dit proces herhalen we net zo lang tot alle werkplekken zijn geüpdate. Als alles meezit, leveren we het project begin 2019 op aan Rijkswaterstaat.”