Hoe staat het met... Univeste/Heijmans

Gered uit geldnood en onderhoudsstress

Optimaal woongenot tegen de laagst mogelijke kosten. Dát is de grote uitdaging waar elke Vereniging van Eigenaren (VvE) voor staat. Maar wat te doen als het geld ontbreekt voor de benodigde renovatie? Univeste en Heijmans hebben de handen ineen geslagen om zulke huiseigenaren te helpen. In Vlaardingen en Deventer zijn net twee projecten afgerond.

27 januari 2015

Rotte kozijnen, bemoste gevels en tocht in huis. Het is een greep uit de problemen waar de circa 40 bewoners van het complex aan de Boerhaavestraat in Vlaardingen mee kampten. “Het gevolg van afspraken uit het verleden”, vertelt Theo den Outer die in 2006 in het pand (bouwjaar 1982) kwam wonen. “Er was geen onderhoudsplan. Iedereen regelde alles zelf. Zo bleven de servicekosten laag.”

Die kortzichtigheid leidde ertoe dat de gebreken aan het pand zich opstapelden. In 2012 bleek direct minimaal 2 ton nodig voor acute renovatie van dakramen, kozijnen en deuren. Den Outer, sinds 2008 voorzitter van de VvE: “Er zat 50.000 euro in de pot van de VvE. Dat zou dus neerkomen op ruim 4.500 euro bijleggen per eigenaar. En dan waren we er nog niet. Er was snel meer onderhoud nodig. Er moest iets veranderen.”

20150112_heijmans_vlaardingen_R9B9938-2000.jpg

Het wooncomplex aan de Boerhaavestraat in Vlaardingen.

Unieke financiering

Die verandering komt begin 2014 als Carel Canta en Kees de Groot op de stoep staan namens Univeste/Heijmans. Anders dan andere onderhoudsbedrijven biedt Univeste de Boerhaavestraat niet alleen de keuze voor een passend meerjarenonderhoudsplan, maar ook een financiering voor de benodigde werkzaamheden. De Groot: “Dat is uniek. Univeste is de enige specialist op het gebied van gebouwenonderhoud die de mogelijkheid biedt om onderhoudskosten te betalen met een vast bedrag per maand. Zo’n abonnement is een ideale oplossing. Voor VvE’s betekent dit namelijk een gelijkmatige stroom van uitgaven en dus meer zekerheid en inzicht in hun financiële ruimte.”

20150112_heijmans_vlaardingen_R9B9974-2000.jpg

Kees de Groot (links) namens Heijmans in gesprek met Theo den Outer, voorzitter VvE.

Onafhankelijk regisseur

Een goede financiering is één. Maar hoe zit het met de kwaliteitsbewaking voor de VvE’s? De Groot: “Heijmans voert in opdracht van Univeste de regie over de uitvoering van het onderhoud. Ik doe dit als onafhankelijk regisseur. Dit is een garantie voor woningeigenaren dat Univeste altijd kiest voor kwaliteit en duurzaamheid bij de keuze voor materialen en onderaannemers. Stel dat ik slechte verf zou kiezen om kosten te drukken, dan snijd ik mezelf in de vingers. Bij afbladderende kozijnen moeten mijn schilders immers vaker komen. En die extra kosten zijn dan voor mij. Ik denk dus juist mét de VvE mee en houd in de gaten of iedereen nakomt wat is afgesproken.”

Den Outer noemt het voorstel van Univeste/Heijmans ‘een geschenk uit de hemel’. “We zijn écht uit de zorgen. Niet alleen financieel, ook qua meerjarenonderhoudsplan. Bovendien voelen we ons gehoord. Soms leek het alsof Kees hier zelf woonde, zo dacht hij mee. En nog. Hij luistert en adviseert, maar legt niks op. De VvE beslist. De eerste werkzaamheden zijn intussen afgerond. Het is nu gewoon afvinken.”

Lijst vol ambities

Afvinken. Dat is ook wat Mérikke Kuiper wil. Als manager van serviceflat Beeckestein in Deventer heeft ze een lijst vol ambities. “Ik wil een modern en duurzaam complex met cachet.” Klein probleempje: het achterstallig onderhoud moet eerst weggewerkt worden, zonder dat de servicekosten omhoogschieten. Beeckestein kampt namelijk met leegstand: 80 bewoners op 110 woningen. De Groot: “Hier moest meer gebeuren dan alleen de kleur van de stenen aanpassen.”

Inlevingsvermogen

Met die achterliggende gedachte startte Univeste in 2013 met de eerste werkzaamheden in een onderhoudsplan van 14 jaar. “De VvE vroeg of het mogelijk was om ook direct de balkons op te knappen. Deze stonden voor 2016 gepland. In overleg zijn de plafonds een jaar naar achteren geschoven en de balkons naar voren gehaald. Beeckestein hoefde niet tot 2016 te wachten tot de hele buitenkant klaar was.” Penningmeester Gert Nijenhuis van de VvE prijst deze werkwijze. “Dat getuigt van inlevingsvermogen. Niet het contract, maar het belang van Beeckestein staat voorop.”

_YTR4333-2000.jpg

Hoog overleg, met van links naar rechts: Gert Nijenhuis, Karel van Kampen, Mérikke Kuiper en Kees de Groot.

En zo geschiedde. De opknapbeurt aan balkons wordt vervroegd en het werk aan de plafonds een jaartje opgeschoven. De gevel is intussen als nieuw. Nu wacht de binnenkant. De gewenste werkzaamheden lopen uiteen van klein tot groot onderhoud: plafonds en vloeren vernieuwen. “De VvE kijkt nu naar mogelijkheden het contract uit te breiden voor een metamorfose van de begane grond, de ontmoetingszaal en tuin.”

Vakmensen

Bewoner Karel van Kampen had eerst bedenkingen tegen de plannen van Univeste. “Er waren hardnekkige lekkages, waardoor we ook elektriciteitsproblemen hadden. Er waren al veel bedrijven voor geweest. Waarom zou Univeste het wel kunnen oplossen?” Maar het geleverde werk bevalt hem en de abonnementsprijs ook. Het oud-bestuurslid toont intussen bewondering. “Het zijn vakmensen. Gewend om gebouwen te renoveren waar mensen in blijven wonen. Ze lieten elke werkdag hun werkplek schoon achter. En nu gaan ze er nog een modern gebouw met mooie tuin van maken. Ik wil hier nog jaren wonen.”