Hoe staat het met... Parallelstructuur A12 #2

Duiken en stijgen

Heijmans breidt sinds 2014 het wegennetwerk rond Gouda uit voor de provincie Zuid-Holland. Er komen twee provinciale wegen bij: de Extra Gouwekruising en de Moordrechtboog. Waar de A12 bij Gouda onder de Gouwe duikt, verrijst pal naast het aquaduct een nieuwe brug óver de Gouwe. Een foto-update van de werkzaamheden.

25 januari 2016

In het project Parallelstructuur A12 worden twee nieuwe provinciale wegen aangelegd langs de A12 en tussen de A12 en de A20. Onderstaande kaart toont de zes bijzondere werkzaamheden. Deze update toont het werk aan de onderdoorgang A12 (1) en de brug over de Gouwe (5).

Kaart-Parallelstructuur-A12.jpg

1: Onderdoorgang A12 2: Tunnel Zuidelijke Dwarsweg 3: Spoorviaduct traject Gouda - Den Haag 4: Spoorviaduct traject Gouda - Alphen aan de Rijn 5: Brug over de Gouwe 6: Onderdoorgang Winterdijk.

Parallelstructuur-A12-Gouda-Heijmans-17.jpg

Hier gaat het verkeer straks via de nieuwe brug over de Gouwe. Rechts duikt het verkeer van de A12 onder de Gouwe via het aquaduct. Vanaf het ponton wordt er gewerkt aan de pijler van de brug in de Gouwe.

Parallelstructuur-A12-Gouda-Heijmans-16.jpg

De nieuwe brug krijgt vorm en kruipt als een rups over de Gouwe. De brug wordt van pijler naar pijler opgebouwd en bestaat telkens uit 14 liggers van 45 tot 74 ton zwaar. De betonnen pijlers hebben een bijzondere, antraciete ‘look’ gekregen.

Parallelstructuur-A12-Gouda-Heijmans-14.jpg

De bouwkuip van de tunnel onder de Zuidelijke Dwarsweg wordt gemaakt. Deze Kandt damwandmachine kan planken zetten met een maximale lengte van 17 meter. Aan de giek is een 'hoogfrequent trilblok' bevestigd om de damwanden de grond in te brengen.

Parallelstructuur-A12-Gouda-Heijmans-13.jpg

De onderdoorgang onder de A12. Deze weg, met 2x2 rijstroken, wordt de aansluiting tussen de Moordrechtboog en de Extra Gouwe Kruising. De eerste fase van de onderdoorgang is in drie maanden gerealiseerd en moet eind maart gereed zijn.

Parallelstructuur-A12-Gouda-Heijmans-12.jpg

Een blik onder de snelweg. Aan één zijde zijn de damwanden nog zichtbaar. De tunnel onder de A12 wordt in twee delen gebouwd. Nu het eerste deel klaar is, zijn de rijbanen van de A12 verlegd naar de andere kant om de tunnelbak af te bouwen.

Parallelstructuur-A12-Gouda-Heijmans-11.jpg

Om de onderdoorgang te kunnen bouwen is de A12 tijdelijk via een ‘slinger’ verlegd. Toen de slinger nog in gebruik was konden weggebruikers ‘gewoon’ met een snelheid van 100km/h langs het werk rijden. Deze tijdelijke slinger wordt hier weer weggehaald.

Parallelstructuur-A12-Gouda-Heijmans-9.jpg

In de damwand is een gat gemaakt, zodat de bouwvakkers makkelijk van de ene naar de andere kant kunnen lopen.

Parallelstructuur-A12-Gouda-Heijmans-7.jpg

Aan één zijde wordt al begonnen met de afwerking. De randelementen worden geplaatst. Achter in de tunnel is het gat in de damwand zichtbaar.

Parallelstructuur-A12-Gouda-Heijmans-2.jpg

Tussen de pijlers van de nieuwe brug moeten de liggers nog gelegd worden. In de Gouwe is de bouwkuip zichtbaar waar de basculekelder van de brug wordt gebouwd. De brug wordt voorzien van een beweegbaar deel van 25 meter lang.

Rondje 'werkvak'
Rondje 'werkvak'
Rondje 'werkvak' Met Bert Bakker