Hoe staat het met... onderhoud A50 Veghel - Oss

Het weer werkt niet mee

Vrijdag 29 juli startte Heijmans met het groot onderhoud aan de A50 tussen Veghel en Oss. De werkzaamheden gaan twee weken lang, 24 uur per dag door: verwijderen van het bestaande asfalt, 27 km nieuw asfalt aanbrengen inclusief wegmarkeringen, geleiderail verwijderen en nieuw aanbrengen, voegovergangen vervangen en repareren. De planning is strak en er mag niet veel mis gaan. Technisch manager William Cornuijt gidst ons langs het werk.

4 augustus 2016

Zorgelijke gezichten

De miezer in het Brabantse land tussen Veghel en Oss gaat regelmatig over in hardere regen. Alles is grijs, het zicht beperkt. Na vijf minuten rijden op een lege A50, lijkt het ter hoogte van Mariaheide of een stoet gedoemde dinosaurussen traag door een kletsnat landschap sjokt. Van dichtbij zijn een asfaltspreidmachine, een shuttle buggy, asfaltwagens en twee walsen te onderscheiden, die in een tempo van driehonderd meter per uur asfalt aanbrengen.

Groot-onderhoud-A50-Oss-Veghel-Heijmans-19.jpg

“Heb jij dit weer besteld”, vraagt William aan een man die staat te kijken. Die lacht. “Het weer werkt niet mee”, zegt hij. Eerder die ochtend zaten de uitvoerders van de verschillende disciplines al met zorgelijke gezichten bij elkaar tijdens één van de drie dagelijkse daily stands. Bij die besprekingen wordt doorgesproken wat er goed ging, wat niet en wat er die dag verder gaat gebeuren.

Groot-onderhoud-A50-Oss-Veghel-Heijmans-11.jpg

William (midden) coördineert de werkzaamheden vanuit het tijdelijke kantoor van Heijmans.

Bij regen geen SAMI

De regen dreigt een spelbreker te worden. Als het regent kan er geen SAMI (stress absorbing membraam interlayer) worden aangebracht op de betonnen onderlaag of tussen de verschillende asfaltlagen. SAMI is een bitumen die waterdicht is en scheurvorming voorkomt. Het zorgt ervoor dat de Dubbellaags Zeer Open Asfalt Beton (DZOAB) langer meegaat. Zonder SAMI liggen de asfalteerwerkzaamheden stil. En dat is stressverhogend in de wetenschap dat voor elk kwartier dat de deadline wordt overschreden een hoge boete moet worden betaald. Buienradar en andere weerapps zijn continu geopend. “De werkzaamheden hebben we per uur ingepland”, zegt William, “maar per shift zijn een aantal uren als buffer ingebouwd die flexibel kunnen worden ingevuld om eventuele achterstanden in te halen.”

Groot-onderhoud-A50-Oss-Veghel-Heijmans-20.jpg

Buienradars worden zoveel mogelijk gecheckt om de kans op droge periodes in te schatten.

Pas de deux

Over het net gelegde asfalt rijden twee logge walsen een sierlijk pas de deux. Janus Hermans kijkt ernaar. Als coördinator Kwaliteit en Veiligheid controleert hij de kwaliteit van het asfalt en de veiligheid van de medewerkers. In de bouwkeet zegt hij: “Een walsmachinist kan de kwaliteit van het asfalt maken of breken. Het is een vak apart.” Dan komt Theo van Dijk de keet in rennen. Hij werkt nu al weer veertig jaar en één week bij Heijmans en is even van de wals afgegaan om naar de fluitketel te kijken. “Als het kookt kan iemand dan water opgieten?” En weg is hij weer. William en Janus nemen om de beurt de honneurs waar en zetten samen een enorme kan filterkoffie. “Koffiezetten is het eerste wat je leert als je nieuw bent op een project”, zegt Janus met een lach. “Zeker met zo’n weer is het een onmisbare brandstof voor iedereen.”

Veelzijdig en innovatief

Wat later stopt William bij een ploeg die bezig is de voegovergangen van een viaduct te vervangen. “Mooi werk”, vindt voorman Wil Lensen, “veelzijdig en innovatief. Nee, wij hebben geen last van het weer, al had ik nu liever in het zonnetje gestaan.” In een bouwkeet een paar kilometer verderop hangen de planningslijsten aan de wand. Het is een tijdwegdiagram met verticaal de tijd en horizontaal de weg, gekleurde strepen geven de voortgang van de werkzaamheden aan. De actiepunten staan op post-its. Als ze zijn afgewerkt, worden ze onderin een hoekje geplakt.

Crisisberaad

Dan krijgt William telefoon. De aankondiging van een crisisberaad in het tijdelijke hoofdkwartier. Alle uitvoerders zitten bij elkaar in de voormalige garage in het centrum van Nistelrode. Serieuze gezichten geven de ernst van de situatie weer. De weersverwachting geeft weinig hoop. Het blijft regenen. Er moeten knopen worden doorgehakt over de middagshift. Gokken op een droge periode is te riskant. Het asfalt uit de asfaltmolen is beperkt houdbaar en als het niet wordt gebruikt is dat een schadepost. Werkploegen stand-by houden kost ook geld.

Groot-onderhoud-A50-Oss-Veghel-Heijmans-10.jpg

Crisisberaad in het tijdelijke hoofdkwartier. Gaan we door of niet?

Uiteindelijk valt het besluit de middagshift niet door te laten gaan. Iedereen pakt zijn telefoon om instructies door te bellen. Later die middag komen scenario’s op tafel om de verloren tijd in te halen. William: “In overleg met Rijkswaterstaat kiezen we het minst slechte scenario. Maar het moet eerst droog worden, willen we weer aan de gang kunnen.” Buiten blijft de regen onverstoorbaar neerkletteren en Buienradar biedt nog even weinig hoop voor de korte termijn.