Hoe staat het met... N629

Samenwerken met respect voor elkaars vak

Wie op de A27 de afslag Oosterhout neemt, ziet het al van ver: Heijmansgeel in alle soorten en maten. Het nieuwe ontwerp voor de N629 wordt hier namelijk volledig gerealiseerd door de verschillende business units van Heijmans. Die samenwerking is soms even wennen, maar heeft vooral veel voordelen, vertellen Peter Benschop van IRP en Remko Pepers van Wegspecialismen.

25 februari 2020

“Tot vijf jaar geleden ging de samenwerking tussen de verschillende Heijmans business units best moeizaam”, begint Peter Benschop zijn verhaal. “Ik herinner me dat we dan liever een externe wegenbouwer wilden, dat is contractueel een stuk duidelijker. Maar het is natuurlijk best gek als je dat zelf ook in huis hebt.”

Daarom vindt Peter het positief dat de interne samenwerking een ontwikkeling heeft doorgemaakt. En hij geeft gelijk toe dat hij geen idee had welke specialismen Heijmans allemaal in huis heeft en welke werkzaamheden daar onder vallen. “Daar heb ik tijdens dit project veel over geleerd. Bijvoorbeeld dat tijdelijke verkeersregelinstallaties onder Wegspecialismen vallen, maar definitieve VRI’s niet. Terwijl ik altijd dacht: een lamp is een lamp. Dat bleek toch ingewikkelder te zijn.”

Hoe staat het met N629 10.jpg

Peter Benschop van IRP met collega Remko Pepers van Wegspecialismen op de N629.

Een stapje extra zetten

Zijn collega Remko Pepers lacht. “Dat is een heel andere tak van sport. Je kunt ook niet zomaar iedereen op een asfaltmachine zetten.” Toch heeft hij op dit project zijn werkveld verbreed om efficiënter te kunnen werken. “Constant met vijf uitvoerders in overleg over een klein stukje weg willen we voorkomen. Daarom neem ik in overleggen niet alleen mijn eigen specialisatie mee, maar ook de raakvlakken zoals markering en geleiderail.”

De samenwerking bespaart kosten en tijd, geeft extra kwaliteit, zorgt voor begrip en respect voor elkaars werk en het werkt prettig als je net dat stapje extra zet voor elkaar. Toch loopt het niet op alle gebieden gelijk gesmeerd. Peter: “In dit project zit een betonnen rotonde die aansluit op asfalt. Daar zit een voeg tussen, maar die had niemand gecalculeerd. Een discussie daarover met een externe partij voer je net iets steviger, nu is het hoe dan ook Heijmans-geld. Maar in goed overleg kom je daar dan toch uit. Een mooi leerpunt voor het volgende project.”

Hoe staat het met N629 2.jpg

Elkaar snel vinden

Een ander voordeel van een Heijmans-samenwerking is dat collega’s elkaar steeds beter weten te vinden. “Het bestaande kunstwerk had een betonreparatie nodig. Ik dacht dat ik bij Civiel moest zijn, maar het bleek onder Wegspecialismen te vallen. Dus krijg ik van Remko een naam en nummer en dan wordt het gewoon geregeld. Je hoeft ook niets te regelen met kosten of te discussiëren over een uurtarief. Dat scheelt echt veel tijd.”

Remko voegt daaraan toe dat je daardoor ook snel kunt schakelen. “Vorige week was het te nat en konden we de deklaag niet draaien. Dus schuift alles op en moet de markering ook naar achter geschoven worden. Dan weten we elkaar snel te vinden, ondanks de ambitieuze planning lopen we nu tot op de dag nauwkeurig.”

Vertrouwen

“Dat doen we met z’n allen, er is niemand die daar pijn van heeft”, benadrukt Peter. “Een belangrijke reden daarvoor is dat we al voor start uitvoering als team bij elkaar hebben gezeten en een goede afstemming hebben gehad. Met iedereen is besproken of het plan op deze manier haalbaar was, dan start je goed.”

Peter en Remko zien dat zowel de buitenwereld als de opdrachtgever het heel duidelijk en leuk vindt om zoveel geel bij elkaar te zien op de bouwplaats. “Het geeft vertrouwen, wij zijn een partij die kennis heeft op alle gebieden.”