Hoe staat het met... N35 Zwolle - Wijthmen

Soepele kettingkast

Een waterig decemberzonnetje schijnt door mistige wolkenflarden, de temperatuur komt nauwelijks boven het vriespunt uit. Projectmanager Jan Jelsma van Heijmans deert het niet. Geanimeerd praat hij in streekdialect met collega Harry Schuttenbeld. Harry staat heupdiep in een greppel en schept een dikke kabel vrij langs de N35 Zwolle - Wijthmen. “We zijn nu bijna een jaar aan de gang en zitten mooi op schema.” 

21 december 2017

Sinds begin 2017 verbreedt Heijmans de belangrijke verbindingsweg N35 Zwolle - Wijthmen over een afstand van 4,5 kilometer naar twee keer twee rijstroken. Dit voor een veilige en vlotte doorgang langs het dorp Wijthmen (spreek uit: Wietum) naar de regio Twente. Zo zijn de bestaande wegen opnieuw bekleed met geluidsarm asfalt en is richting Raalte het grootste gedeelte van een nieuwe tweebaansweg aangelegd.

N35-7.jpg

Bovendien hebben tweehonderd medewerkers van Heijmans in één juliweekend de kruising ter hoogte van het dorpje Hoonhorst aan de staart van het traject aangepakt en twee grote duikers geplaatst. Verder overspant een viaduct in aanbouw het wegdek op driekwart van het tracé. Deze maakt Wijthmen straks bereikbaar. Vlakbij het viaduct is de bestaande fietstunnel onder de weg verlengd. Tegelijkertijd bouwt Heijmans aan de kop van de N35 bij Zwolle een mooie lange fietsbrug over een drukke kruising.

Ovale rotonde

Evenals opdrachtgever Rijkswaterstaat heeft Heijmans vanaf het begin ingezet op optimale verkeersveiligheid, maximale efficiëntie en minimale overlast voor weggebruikers en omwonenden. Goede voorlichting en nauw overleg is daarbij essentieel. Jan: “Ik kom uit deze streek en spreek de taal. Omwonenden hoeven ons maar te bellen en we lossen het probleem zo snel mogelijk voor ze op. We ontzorgen Rijkswaterstaat en denken actief met hen mee.”

Zo moest de aanleg van de afslag vanaf het viaduct naar Wijthmen op de lange baan worden geschoven door een vertraagde perceelaankoop en archeologische opgravingen naar duizend jaar oude houtsporen en scherven. Omdat dit de doorstroming van het wegverkeer tijdens de werkzaamheden zou hinderen, hebben we bij Wijthmen deze ‘kettingkast’ aangelegd”, wijst de projectmanager. “Nu verbinden twee extra asfaltbogen aan weerszijden de bestaande rijbanen waardoor een tijdelijke, grote ovale rotonde ontstaat. Weggebruikers uit Zwolle, Dalfsen én Raalte rijden hier nu soepel overheen en nemen moeiteloos elke afrit zonder om te rijden. Dat is het grote voordeel!”

Wokkel

Jan stapt in zijn auto en stopt even later bij de fietsbrug in aanbouw. Links en rechts van de grote kruising op kop van de N35 aan de zuidoostkant van Zwolle, staan twaalf betonnen middensteunpunten strak in gelid. Het opgehoogde talud voor de afrit verraadt al duidelijk de vorm van een grote ‘wokkel’ die naar beneden spiraalt.

N35-8.jpg

“Het bijzondere is dat elk middensteunpunt een specifieke afmeting heeft en ter plekke door Heijmans zelf op maat zijn bekist en gestort. Hierop leggen we medio december 2017 in vier nachten dertien prefab wegdekken van elk 21 bij 5,5 meter. Deze komen uit het Friese Kootstertille. Omdat de dekken om en om worden geplaatst, rijdt het verkeer ondertussen gewoon door. Zoals het er nu uitziet, kunnen de eerste fietsers in april 2018 de brug over.”

Vleermuizen

Jan Jelsma start de auto voor een kort ritje over de nieuwe tweebaansweg met geluidsarm asfalt richting Raalte. Halverwege eindigt de weg abrupt voor een deels gesloopte oude woning. “Hier houden vleermuizen momenteel hun winterslaap. Als ze in de lente van volgend jaar uitvliegen, gaat dit huis pas helemaal plat en verlengen we de weg.”

Even later laat de projectmanager op de parallelweg een aantal vleermuiskasten zien die hoog tegen een aantal bomen zijn gespijkerd. “Hopelijk voelen zij zich hier straks in hun nieuwe onderkomen op hun gemak”, glimlacht hij. Om de oversteek over de N35 voor de vleermuizen veiliger te maken, plaatst Heijmans vier hop-overs. Speciaal voor de dassen heeft Heijmans nog eens twee duikers met veilige doorgangen onder het wegdek aangebracht.

Korte lijnen

“We zijn nu bijna een jaar aan de gang en zitten mooi op schema”, vertelt Jan opgetogen. “Het is een honderd procent Heijmans project. Dat komt mede doordat we met alle betrokken disciplines en specialismen samen in één kantoor zitten boven de verdieping van Rijkswaterstaat. Hierdoor zijn de lijnen kort en werken we heel effectief.”

N35-1.jpg

In de tweede week van december 2017 start Heijmans met de bouw van drie geluidsschermen. Uiteindelijk moeten er zeven worden opgetrokken. “Ter voorkoming van schade aan funderingen en muren van aanpalende gebouwen, is gekozen voor boren in plaats van heien. De gaten storten we vol met beton die als ankerplaats dienen voor de geluidsschermen.” Bij de openstelling medio 2018 van de vernieuwde N35 moeten alle schermen geplaatst zijn. Een half jaar later wordt het project opgeleverd.