Hoe staat het met... het GZG terrein

Sloop in 'het groot'

In de binnenstad van Den Bosch wordt momenteel het voormalige hoofdgebouw van het Groot Ziekengasthuis (GZG) gesloopt. 64.000m2 gebouw uit de jaren zeventig gaat tegen de vlakte en maakt ruimte voor een grootschalige transformatie van het GZG terrein. Hoe staat het met de sloopwerkzaamheden? Fotoreportage: Sandra Peerenboom.

25 februari 2015

Start

Jaren lang bezochten Bosschenaren enkel het inwendige van het GZG: de patiëntenkamers en poliklinieken. Alle buitenruimten waren niet toegankelijk. Over enkele jaren wel. Met de sloop van de oude ziekenhuisgebouwen is door vof GZG (AM en Heijmans) in november 2014 een belangrijke stap gezet in de transformatie van het GZG terrein tot een levendig woon-, winkel- en verblijfsgebied. De monumentale gebouwen op het GZG terrein blijven behouden en zijn tijdelijk ‘bewoond’ door circa 150 ondernemers, waaronder ontwerpers, kunstenaars, architecten en horecabedrijven zoals het Mariapaviljoen. In de zusterflat zijn 90 studenten gehuisvest. Het is zaak dat de ondernemers, de bewoners in directe omgeving van het GZG en het verkeer zo min mogelijk hinder ondervinden van de sloopwerkzaamheden. 

gzg ziekenhuis 002a.JPG

Het voormalige hoofdgebouw van het Groot Ziekengasthuis in het centrum van Den Bosch.

Achter de schermen

Nu, drie maanden later na de start, zie je al duidelijk de eerste resultaten van de sloop. Achter de met graffiti bespoten omheining (een samenwerking met Kings of Colors) wordt het beddengebouw van het GZG kamer voor kamer gestript door VSM Sloopwerken. De bijgebouwen en aanbouwen op de binnenplaats zijn inmiddels gesloopt en het asbest wordt nog verwijderd. Dat laatste is een specialistische klus die veel tijd kost. Zo is er bij het verwijderen van het dak extra asbest aangetroffen en moeten er ‘mannen in witte pakken’ aan te pas komen om het asbest veilig te saneren.

sloop-GZG-Heijmans-2.jpg

'Mannen in witte pakken' verwijderen het asbest.

sloop-GZG-Heijmans-3.jpg

Het grove puin van beton en steenmaterialen wordt apart gehouden.

100.000 ton puin

De gevels en de ramen zijn grotendeels al verwijderd, waardoor de kamerstructuur van het oude ziekenhuis nu duidelijk zichtbaar is. Van boven naar beneden worden alle stalen en houten delen zoals de plafonds, installaties, luchtkanalen en tussenwanden afgebroken. Het gebouw wordt zo stukje bij beetje gefileerd, zodat straks alleen nog het betonnen skelet blijft staan. Uiteindelijk zullen kranen met knijparmen het beton aan stukken knippen. Op de binnenplaats van het terrein is ruimte gemaakt om het puin te scheiden van hout, staal en andere nog bruikbare materialen. Kleine karretjes rijden het spul naar de binnenplaats. Deze ‘lichte’ materialen gaan in aparte containers en worden afgevoerd met vrachtwagens.

sloop-GZG-Heijmans-1.jpg

De kamerstructuur van oude ziekenhuis is nu goed zichtbaar.

sloop-GZG-Heijmans-4.jpg

'Licht bouwmateriaal' wordt gescheiden en per vrachtwagen afgevoerd.

Per schip

De berg puin krijgt een andere route. Er wordt een speciale puinbrug over de weg gebouwd richting de Zuid-Willemsvaart. Ongeveer 100.000 ton aan beton en steenmaterialen worden via een lopende band naar schepen getransporteerd. De schepen voeren het puin af via het binnenstadstracé van de Zuid-Willemsvaast naar de Maas. Het binnenstedelijke verkeer heeft zo geen last van de vele vrachtwagens die anders af en aan zouden rijden. Vrachtwagens, auto’s en fietsers gewoon veilig onder de transportband door rijden.

De bebouwing aan de kant van de Zuid Willemsvaart wordt als eerste afgebroken. De gebouwen aan de Tolbrugstraat zijn als laatste aan de beurt. Deze bebouwing vormt tot het einde een scherm tegen geluid en stof richting Tolbrugstraat en Burgemeester Loeffplein. De gebouwen worden tot op maaiveld afgebroken. De kelders van de gebouwen blijven gehandhaafd. Het dek van de kelder wordt gesloopt en de kolommen worden eruit gehaald. De bak die overblijft wordt hergebruikt als parkeergarage voor de toekomstige bewoners van het GZG terrein. Omdat er een 'droge kuip' over blijft, hoeven er geen damwaden getrild te worden. Dat scheelt overlast voor de omwonenden, voorkomt schade aan de omliggende monumenten en is bovenal een duurzame oplossing. De sloop van het voormalig hoofdgebouw is naar verwachting eind 2015 voltooid.