Hoe staat het met... de Hornerbrug bij Roermond

"24/7 keihard knallen"

Het is midden in de nacht als een telekraan en een kraanwagen op de Hornerbrug over het Lateraalkanaal bij Roermond, een enorme voegovergang op zijn plek hijsen. Projectleider Ronald Wijnands van Heijmans Span- en Verplaatsingstechnieken kijkt toe en helpt waar nodig een handje mee. Hij is sinds de zomer continu bezig met de Hornerbrug. Het werk moet voor Kerstmis klaar zijn. Wat dat inhoudt? "24/7 Keihard knallen".

7 december 2016

Het onderhoud aan de Hornerbrug tussen Horn en Roermond is onderdeel van het 'Prestatie Contract Nat Perceel Zuid' tussen Rijkswaterstaat en de Combinatie Mourik-Dynniq (CMI). Ronald: "De opdracht luidde in eerste instantie: één voegovergang vervangen en één voegovergang waterdicht maken. Het bleek echter dat alle voegovergangen en zeven opleggingen van de westzijde aan vervanging toe waren." Heijmans kreeg vanwege de specifieke kennis en ervaring de opdracht om nog in 2016 al het herstelwerk uit te voeren.

Hornerbrug-N280-Roermond-Heijmans-27.jpg

De Hornerbrug is onderdeel van de N280, een belangrijke toegangsweg voor Roermond.

Alles onder één dak

Ronald: “Na de gunning van de opdracht zijn we meteen begonnen met de engineering. Een maand later begon de werkvoorbereiding en op 10 oktober zijn we gestart met de werkzaamheden. En dat terwijl op 4 november de engineering pas een definitief akkoord kreeg. Twee dagen later gingen we al aan de slag met het inbouwen van de voegovergangen.” Met zo’n strakke planning is het bijzonder plezierig dat Heijmans bijna alle disciplines onder één dak heeft. Want er moet veel werk worden ingepland: voegovergangen verwijderen en aanbrengen, opleggingen slopen en nieuwe plaatsen, vijzelen, betonreparaties, asfalteren, geleiderail en belijning aanbrengen.

Complimenten van beren

Terwijl het team van Ronald druk in de weer is, zegt hij over de voorbijrijdende auto’s: “De N280 is een belangrijke toegangsweg voor Roermond en voor de Designer Outlet in die stad. De gemeente stelde dan ook als voorwaarde dat we tijdens (Duitse) feestdagen en weekenden niet op de hoofdbanen mochten werken. Gedurende de wegafsluitingen pasten we in overleg met alle betrokken partijen een 2-0-systeem toe, zodat het verkeer toch kon doorrijden. We hebben ook geregeld dat fietsers altijd langs het project konden. Daar kregen we op de elfde van de elfde nog complimenten voor van een stel als beren verklede fietsende carnavalsvierders.”

Goedkoper in onderhoud

De belangrijkste functie van voegovergangen is het opvangen van het werken (uitzetten en krimpen) van het brugdek. De oude lamelvoegen van de Hornerbrug waren helemaal versleten. In overleg met Rijkswaterstaat is besloten ze te vervangen door een meervoudige vingervoegovergang met een bewegingscapaciteit van 170 millimeter en een enkelvoudige renovatievoeg met een bewegingscapaciteit van 80 mm.

Hornerbrug-N280-Roermond-Heijmans-8.jpg

De nieuwe voeg na het aanstorten van het beton.

Hornerbrug-N280-Roermond-Heijmans-15.jpg

Inspectie van de onderkant van de voeg.

Deze RTD-voegen van de Oostenrijkse fabrikant Aigner Albrecht Anlagenbau GmbH en leverancier Hartmann Engineering zijn mede door Heijmans ontworpen. Ze zijn weliswaar duurder in aanschaf, maar een stuk goedkoper in onderhoud. Onder meer omdat zelfs de bouten en moeren vervangen kunnen worden. Dat is uniek. Daarnaast is de voeg zeer geluidsarm, wat ook een eis was. Ronald wijst naar een man met een gelaatscherm voor. “De voegen zijn aangestort met staalvezelbeton dat wordt verpompt door een gespecialiseerde Belgische onderaannemer.”

Hornerbrug-N280-Roermond-Heijmans-6.jpg

De voegen zijn aangestort met speciaal staalvezelbeton.

Opleggingen

Ronald overlegt met senior adviseur Martin Makkink, die alles weet van opleggingen. Dat zijn de steunpunten waar de brug op rust en die de krachten in de brug afvoeren naar de onderliggende constructie. Martin: “Tijdens inspectie van de Hornerbrug bleek dat van de opleggingen van het westelijk landhoofd de glijzadels verroest waren, de bovenzadels lagen niet waterpas, het glijmateriaal (teflon) kwam naar buiten en de zijgeleidingen liepen zwaar aan. Ze moesten dus hoognodig vervangen worden.

Hornerbrug-N280-Roermond-Heijmans-23.jpg

De nieuwe opleggingen worden aangebracht.

De nieuwe opleggingen zijn van het merk Maurer-Söhne. Om die te kunnen plaatsen, hebben we eerst een vasthoudconstructie aangebracht die met een kracht van 120 ton gecontroleerd de zijdelingse verplaatsing van de brug opvangt. Vervolgens is het dek 1,4 millimeter gevijzeld. De brug stond toen op veertien borgmoervijzels met elk een werklast van 500 ton. Daarna is het een kwestie van beschadigde opleggingen weghalen, nieuwe opleggingen plaatsen en alles afwerken.”

Hornerbrug-N280-Roermond-Heijmans-31.jpg

De brug stond op veertien borgmoervijzels met elk een werklast van 500 ton.

Puik werk

Als Martin is uitgesproken zegt Ronald: “Van Rijkswaterstaat hebben we nog complimenten gehad over de nieuwe voegovergangen. ‘Ze liggen er fantastische bij’, schrijft de betrokken senior adviseur. Hij was zeer tevreden hoe we het werk hebben uitgevoerd. ‘Puik werk!’ Noemt hij het. ‘Een goede samenwerking en een resultaat waar we samen trots op kunnen zijn.’” Martin lacht. “Tevreden klanten, daar doen we het voor, altijd fijn om te horen.”