Hoe staat het met... De Blauwe Ader #2

Creatieve oplossingen voor bewoners

De Blauwe Ader, het ondergrondse stelsel in Tilburg om regenwater beter te kunnen afvoeren, is  een stap verder. Aan omgevingsmanager Stefan van de Sande de uitdagende taak om bewoners, bedrijven en verkeersgebruikers te informeren en zo veel mogelijk tevreden te stellen.

1 november 2018

"Het gemakkelijkste aan dit project was de urgentie duidelijk maken", begint omgevingsmanager Stefan van de Sande. Die was voor iedereen helder, nadat het water in de zomer van 2014 kniehoog in de woonkamers van de Tilburgse Kapelstraat stond.

De gemeente besloot daarop dit deel van het project naar voren te schuiven en het riool in de Kapelstraat, de aangrenzende Ringbaan Noord en omliggende straten te vervangen. Van een enkel riool werd een dubbel riool gemaakt, één systeem voor het afvalwater en één – de Blauwe Ader - voor het regenwater. 

"Daarvoor moesten alle straten open om het oude riool eruit te kunnen halen en het nieuwe dubbele riool terug te plaatsen. Bewoners konden hun huizen alleen bereiken via loopmatjes en doorgaand verkeer moest rekening houden met diverse omleidingsroutes." 

7.000 briefjes

Hoe je bewoners in zo’n situatie tevreden houdt? “Heel veel kopjes koffie drinken”, lacht Stefan. “Het contact met bewoners is in zo’n situatie erg waardevol. Daarom zijn we aan het begin van het project met een promoteam langs de deuren gegaan, om mensen te vertellen over het project en ze zaadjes van muntplanten te geven. Een verwijzing naar het groener maken van de tuin, zodat het regenwater beter weg kan stromen. Tegelijkertijd gaf ons dat de kans om e-mailadressen te verzamelen voor de maandelijkse nieuwsbrief.”

De digitale nieuwsbrief gaat naar 190 omwonenden en is ook op de projectwebsite te lezen. Voor verkeersgebruikers is er een WhatsApp-service, aangekondigd via borden langs Ringbaan Noord. Wie zich aanmeldt, krijgt één keer per week een update over de bereikbaarheid van dit gebied.

Daarnaast zijn er ook nog de ouderwetse briefjes door de brievenbus. “Ik schat dat ik het afgelopen jaar ongeveer zevenduizend briefjes bezorgd heb. Op die momenten ben je heel zichtbaar en een aanspreekpunt, dus neem ik de tijd om vragen te beantwoorden.”

20181005_heijmans_ringbaannoord_tilburg_r9b6731-1.jpg

Omgevingsmanager Stefan van de Sande: "Goed contact levert veel op."

Fusten op de graafmachine

Behalve luisteren en informatie verstrekken, zorgt Stefan ook voor heel wat creatieve oplossingen. Zoals voor de mevrouw die slecht ter been is, maar haar auto lange tijd niet voor of achter haar huis kon parkeren. “Voor haar heb ik een parkeerplaats geregeld in een straat verderop. En een rolstoel, zodat haar man haar daar naartoe kon rijden. Ze was er heel blij mee”, vertelt Stefan. 

"We doen van alles om omwonenden te helpen"

Een andere creatieve oplossing bedacht hij voor het café in het Julianapark, dat tijdelijk niet bereikbaar was voor de drankleverancier. “Als die arriveert, rijdt één van ons met de graafmachine naar de vrachtwagen, laadt de fusten en kratjes over en levert ze af bij het café.” Ook met de andere vijftig bedrijven rond het project – van huisarts tot tankstation - hield Stefan veel persoonlijk contact, zodat de werkzaamheden hun bedrijfsvoering zo min mogelijk stoorden.

20181005_heijmans_ringbaannoord_tilburg_dsc6185-1.jpg

Nuttige informatie uit de buurt

En dan zijn er, zoals bij ieder project, de mensen die net iets meer te klagen hebben dan anderen. Voor die mensen neemt Stefan extra tijd. “Als je doorvraagt en luistert, blijkt er altijd meer aan de hand te zijn dan alleen de overlast van het project. Geef ik daar aandacht aan, dan lossen problemen zich daarna vaak heel snel op.” 

Andersom levert goed contact met bewoners ook nuttige informatie op. “Toen we tijdens het project vervuiling tegenkwamen, vroeg ik bij oudere mensen wat er vroeger in de straat had gezeten. Er bleek een garage te hebben gestaan, dus de vervuiling zou best olieverontreiniging kunnen zijn. Dat kun je dan meegeven aan het onderzoeksteam.”

20181005_heijmans_ringbaannoord_tilburg_dsc6178-1.jpg

Nieuwe inrichting

Nu het project in de afrondende fase zit en het laatste stukje van Ringbaan Noord bijna wordt opgeleverd, kijkt Stefan tevreden terug op dit uitdagende project. “Je kunt het nooit iedereen naar de zin maken, maar toen de Kapelstraat klaar was en we met een glazenwasser de straat rond gingen, was het overgrote deel van de bewoners positief. Over het afgelopen jaar, maar ook over de nieuwe inrichting van de straten.

Na het aanleggen van het riool is de Kapelstraat een fietsstraat geworden en dus veiliger. Op de Ringbaan Noord is ruimte gekomen voor een parallelbaan, zodat bewoners veiliger kunnen parkeren voor de deur. Het is erg fijn om bewoners ook op die manier blij te kunnen maken.”