Hoe staat het met... A1 Apeldoorn – Beekbergen

Klavertje vier wordt klavertje drie

Heijmans werkt sinds september aan de aanleg van een nieuwe verbindingsweg tussen Deventer en Arnhem en de verbreding van de A1 tussen Apeldoorn-Zuid en knooppunt Beekbergen. Momenteel wordt knooppunt Beekbergen aangepakt. Werkvoorbereider Loes Kerkdijk geeft ons een kijkje achter de schermen.

13 december 2016

Loes: “Knooppunt Beekbergen lijkt vanuit de lucht gezien, nog op een klavertje vier. We halen er als het ware één blaadje af. De verbindingslus van Deventer naar Arnhem vervangen we door een nieuwe tweebaans verbindingsweg die via een nog te bouwen viaduct over de A50 gaat. Het verkeer op de A1 zal dankzij de nieuwe weg beter doorstromen.”

A1-Apeldoorn-Beekbergen-Heijmans-17.jpg

Loes Kerkdijk: "De verbindingslus van Deventer naar Arnhem vervangen we door een nieuwe tweebaans verbindingsweg."

Ruimte maken

Om de nieuwe verbindingsweg aan te kunnen leggen, moest er ruimte gemaakt worden. Dat gebeurde door de verbindingsweg van Deventer naar Zwolle te verplaatsen. In september startte Heijmans de werkzaamheden voor dit onderdeel, met de aanleg van een grondlichaam. Nadat het zand genoeg was ingeklonken, kon de weg worden aangelegd.

Buiten, bij knooppunt Beekbergen, laat Loes zien hoe dat in z’n werk gaat. Een asfaltploeg trekt een mooie strakke, glimmende plak zwart over de puinbaan. Daarachter zorgen twee walsen voor de verdichting van het asfalt. Loes: “Kijk, in het bestaande wegdek hebben we een ‘trapje’ gemaakt. Laagjes asfalt waaraan we straks het nieuwe asfalt vastmaken. Zo wordt deze verbindingsweg één geheel met de A1 waarop hij wordt aangesloten.”

A1-Apeldoorn-Beekbergen-Heijmans-4.jpg

Een asfaltploeg trekt een mooie strakke, glimmende plak zwart over de puinbaan.

A1-Apeldoorn-Beekbergen-Heijmans-16.jpg

In het bestaande wegdek is een ‘trapje’ gemaakt, waaraan straks het nieuwe asfalt wordt vastgemaakt.

Planning doornemen

De aansluiting van de nieuwe verbindingsweg van Deventer naar Zwolle was in de nacht van 2 op 3 december. Toen werden onder meer de laatste stukken asfalt gelegd en de matrixborden verplaatst.

“We hadden van vrijdagavond 21.00 uur tot zaterdagmorgen 08.00 uur de tijd”, zegt Loes. “Om te zorgen dat het goed verliep, namen we eerst met alle disciplines die ’s nachts aan het werk waren, van uur tot uur de planning door voor elk wegvak. Wie is wanneer waar bezig? Zo zorgden we ervoor dat werkzaamheden nergens last van elkaar hadden. Op zaterdagochtend kon het verkeer al over de verplaatste verbindingsweg. De maandag erna zijn we begonnen met het slopen van de oude weg.”

A1-Apeldoorn-Beekbergen-Heijmans-21.jpg

Van uur tot uur wordt de planning voor elk wegvak doorgenomen.

Gewapende grond

Achter een graafmachine in de middenberm van de A50 is een gewapende grondconstructie te zien. Dat bestaat uit in doeken verpakte en sterk samengedrukte zand van een halve meter dik, die stevig aan elkaar vastzitten. Deze constructies liggen aan beide zijden van de weg en vormen de steunpunten van het nieuwe viaduct over de A50. 

Loes: “We zijn nu verder bezig de zandlichamen voor de nieuwe verbindingsweg aan te leggen. Voordat we daar mee konden beginnen hebben we in één nacht tijd eerst de uitvoeger vanaf de A50 richting Deventer – Hengelo verplaatst.”

A1-Apeldoorn-Beekbergen-Heijmans-12.jpg

Deze gewapende grondconstructie vormt één van de steunpunten van het nieuwe viaduct over de A50.

Overleggen en ouwehoeren

Loes maakt overal een praatje. Even overleggen, even vragen hoe het werk verloopt of zomaar wat ouwehoeren in de keet onder het genot van een beker koffie. “Als werkvoorbereider zorg ik ervoor dat de mensen buiten hun werk kunnen doen. Ik bestel onder meer het asfalt en stem af met de transporteurs. Ik probeer ook regelmatig op het project aanwezig te zijn om feeling met buiten te houden, om te kijken of alles goed gaat. Daarnaast doe ik het omgevingsmanagement. Aan de zuidzijde van de A1 bij Apeldoorn wonen mensen dicht op de snelweg. Daar zijn we nog niet aan het werk, maar ik ben er al wel langs geweest om kennis te maken. Door middel van bewonersbrieven houd ik omwonenden op de hoogte van onze werkzaamheden.”

Enkele maanden rustig

Dit jaar gaat Heijmans verder met het maken van gewapende grondconstructies voor de nieuwe verbindingsweg en de aanleg van het grondlichaam. Vanaf begin 2017 is het buiten enkele maanden wat rustiger. Op het kantoor van Loes gaat het werk gewoon door. De planningen finetunen, verkeersmaatregelen verder uitwerken en andere voorbereidingen treffen voor onder andere de verbreding van de A1. Die verbreding vindt plaats van april tot en met mei. Uiteindelijk is er in juli een superweekend, waarin het nieuwe knooppunt wordt aangesloten. Eind 2017 zijn alle werkzaamheden klaar. Loes: “De samenwerking verloopt goed, alles gaat volgens planning en de opdrachtgever is tevreden. Daar zijn we trots op.”