Het idee: Online woonplatform

Digitaal je huis samenstellen

Huizenkopers willen steeds meer invloed op het ontwerp van hun nieuwbouwwoning. Terwijl Heijmans die zo snel en efficiënt mogelijk neer wil zetten. Een online platform kan beide partijen daarbij helpen, denkt conceptmanager Wonen Remko Tesselaar.

10 november 2017

Verleiden en beleven

Oververhit, die woningmarkt van tegenwoordig. En de vraag naar koopwoningen breidt zich alleen maar uit. Aan Remko Tesselaar en zijn collega’s van Heijmans Vastgoed en Woningbouw de taak om woningzoekenden te verleiden een Heijmans-huis aan te schaffen. Voor kopers zijn dat bijvoorbeeld Wenswonen-huizen. “Duidelijk is dat we de naamsbekendheid van het merk Heijmans Wenswonen kunnen vergroten, als je beleving en verleiden gebruikt.”

“Doel is om het traject voor de koper vanaf de makelaar tot aan de handtekening te verbeteren. Nu moeten huizenkopers hun wensen zien te vinden in een gigantische stapel papieren. Vervolgens reizen ze af naar een keuken- en badkamershowroom. Daarna vullen ze de papieren optielijst van het huis in, die wij vervolgens handmatig in onze computersystemen moeten verwerken en naar onderaannemers, leveranciers en collega’s moeten communiceren. Hartstikke veel handelingen, zonder dat je iemand van ons ziet.”

Zelf afstylen

Geïnspireerd door de configurator van Volkswagen en de keukenplanner van Ikea, ontstond bij collega productontwikkelaar Willem van den Berg het idee potentiele huizenkopers te verleiden met meer keuzevrijheid, door een soortgelijk systeem te hanteren. “Wat is er nou leuker om je eigen huis van te voren in te richten met je favoriete keuken, badkamer of deuren. Het online Heijmans platform is straks gekoppeld aan websites van de badkamer-, deuren en keukenleveranciers. Kopers kunnen zich direct vanaf start bouw laten inspireren, informeren en eventueel overgaan tot het aanvragen van een offerte. We denken zelfs na over een styling-functie, waarmee kopers bijvoorbeeld de kleur op de muur vooraf bepalen. Je bent dus direct betrokken bij de inrichting. Kopers bepalen hiermee zelf deels het ontwerpproces.”

Geen papieren meer

Terwijl de klant zijn huis samenstelt, draait op de achtergrond het BIM-model ervan mee. “Ons systeem koppelt alle door de koper gekozen opties aan de digitale versie. De persoonlijke wensen van elke klant neem je op deze manier automatisch mee in het koopproces. Voordeel is dat je als koper de mogelijkheid hebt om binnen een bepaald tijdbestek nog wijzigingen door te voeren. Dat is nu lastig, omdat je dan opnieuw een papieren formulier moet invullen. En met een persoonlijke inlogcode onderbreek je het samenstellen, bewaar je wat je tot dan toe hebt ingegeven en ga je verder wanneer jij wilt.”

1920_1080_0_0_0_0_hen017_1_wiener_en_co_amsterdam_interieur_b22_fr3.jpg

Persoonlijk model

Het grootste voordeel voor Heijmans is dat de klantenkeuzes veel eerder bekend zijn. Ook is het niet meer nodig om die verlanglijst handmatig in een BIM-model te verwerken. “Dit scheelt tijd en geld. Het systeem bewaart alle data van de klant in een persoonlijk model, om zo keuzes en kosten te bewaken. Daarnaast heeft de koper 24 uur per dag inzage in zijn keuzes. Doordat het proces meer gestroomlijnd is en alle informatie op één platform te vinden is, betekent het voor ons dat de faalkosten lager zijn.”

Start pilot

“Na het samenstellen krijg je met één druk op de knop een persoonlijke contracttekening, en een uitgebreid kostenplaatje digitaal opgestuurd, die je uiteraard nog moet voorzien van een handtekening. Het complete systeem staat in de startblokken. In juni 2018 willen we een pilot gaan draaien.”