Het idee: Nationale Huizennacht

Proefslapen in je potentiële nieuwe huis

Bij het kopen van een huis ga je niet over een nacht ijs. Om kopers te helpen organiseert Nationale-Nederlanden op 17 oktober de Nationale Huizennacht. Woordvoerder Laura van Lingen licht toe.

15 september 2014

De aanleiding

Hoe weet je zeker dat jouw droomhuis ook werkelijk voldoet aan al je verwachtingen? Huizenkopers proberen via het bezichtigen van de woning een goed beeld te krijgen. Uit onderzoek blijkt dat veel huizenkopers de woning een á twee keer bezoeken voordat zij een bod uitbrengen, maar volgens 56% van de ondervraagden is dat eigenlijk te weinig om tot een goed besluit te komen. Een gemiddeld huizenbezoek duurt 20 minuten, dat is relatief kort voor het nemen van een dergelijk grote beslissing als het kopen van een huis. 

Huizennacht-info-bezichtiging-920.jpg

Het idee

Dat zette ons aan het denken: hoe kunnen we onze klanten helpen bij het nemen van een aankoopbeslissing? Zo is het idee van de Nationale Huizennacht geboren; proefslapen in je potentiële nieuwe huis. Uit hetzelfde onderzoek blijkt namelijk ook dat 70% van zowel de huizenkopers als huizenvérkopers open staan voor het idee. Kopers kunnen zo zelf vaststellen of ze zich er ‘thuis’ voelen en of het ’s nachts rustig is. 27% wil een overnachting gebruiken om het huis op gemakken en ongemakken te controleren. Participerende verkopers hopen zo op een grotere kans op een daadwerkelijk bod.

We willen vooral serieuze kopers aanspreken, mensen die al een of twee bezoeken achter de rug hebben en net dat laatste zetje nodig hebben. Het is zeker niet bedoeld voor mensen die zomaar gratis in een willekeurig leuk huis willen slapen. Als er een match is tussen een verkoper die zijn huis aan een potentiële geïnteresseerde koper een nacht wil afstaan, dan maakt de makelaar een contract op met de nodige afspraken. Daarin is ook ruimte voor het maken van aanvullende afspraken zoals bijvoorbeeld het meenemen van huisdieren.

Huizennacht-info-vervolg-donkergrijs-920.jpg

Het vervolg

Om de huizennacht tot een succes te maken, hebben we alle betrokken partijen nodig: kopers, verkopers en natuurlijk de makelaar die een belangrijke verbindende rol heeft in het geheel. Alle partijen kunnen zich aanmelden via www.huizennacht.nl.

Het is een nieuw initiatief en we hopen natuurlijk op veel aanmeldingen die de nacht een succes maken. Al blijft het doel van de nacht om kopers daadwerkelijk te helpen bij het nemen van een aankoopbeslissing. Ook als dat maar twee mensen zijn. 

Illustratie: Esther Aarts