Skip to content
Heijmans renoveert in bewoonde staat met oog voor de bewoners.
Verduurzamen in bewoonde staat

Groot onderhoud met oog voor de bewoner

18 januari 2024

Planmatig onderhoud uitvoeren aan 315 woningen terwijl de bewoners thuis zijn. Daarbij komt meer kijken dan technische kennis. Woningcorporatie Centrada koos Heijmans voor de uitvoering van dit project, vanwege hun plan van aanpak waarbij bewoners echt centraal staan.

315 woningen verduurzamen

De buurt Wold in Lelystad bestaat uit woningen gebouwd in de jaren 80. Een groot deel van deze woningen is in bezit van woningcorporatie Centrada, die deze woningen stapsgewijs aanpast om te voldoen aan de (toekomstige) duurzaamheidsmaatregelen van de overheid. Het planmatig onderhoud dat momenteel uitgevoerd wordt aan 315 woningen is daar onderdeel van. De werkzaamheden volgen elkaar op: iedere dag start het team de werkzaamheden in twee nieuwe woningen. Na maximaal zes dagen zijn de werkzaamheden in die woningen klaar.

Heijmans werd geselecteerd voor het onderhoudsplan en niet vanwege de beste prijs, vertelt Gerrit Bisschop van Centrada. “We waren erg onder de indruk van het plan van aanpak van Heijmans, met als belangrijkste onderdelen de communicatie met de bewoners en het technisch advies over welke onderdelen van de huizen onderhoud nodig hadden.”


Technische vraagstukken

Al in de eerste fase verraste Heijmans door met meerdere specialisten naar de bezichtiging van de woningen te komen. “Ik herinner me dat Gerrit daar wel van opkeek”, vertelt Heijmans projectmanager Kees de Groot. “Maar als je een goed advies wilt uitbrengen, is het nodig dat de dakdekker het dak inspecteert en de glaszetter bekijkt wat de status van het glas is.”

Het bezoek resulteerde in een advies op maat: de kozijnen hoefde niet vervangen te worden en de dakisolatie van het platte dak moest worden doorgetrokken naar de schuine delen, omdat er anders vocht en schimmel kan ontstaan. Gerrit: “Voor deze technische vraagstukken willen wij leunen op de expertise van de uitvoerende partij. Heijmans heeft ons hierbij heel goed geholpen.”

Bewoners samen begeleiden

Een onderdeel dat niet in de uitvraag stond, maar waar het plan van aanpak van Heijmans wel mee opende, was de inzet van een bewonersbegeleider. “Als je bij mensen thuis werkt en ze blij en tevreden wilt houden – zoals Centrada ambieert – dan is de kern van een onderhoudsproject het goed begeleiden van de bewoners”, vindt Kees. Daarom werkten de partijen vanaf het begin nauw samen om betrokkenen zo goed mogelijk te informeren.

Na de aankondiging van het groot onderhoud vanuit Centrada ontvingen bewoners een uitnodiging voor een presentatie-avond. Daar konden ze hun vragen en zorgen delen met Centrada en Heijmans. “Vragen die we daar kregen waren uiteenlopend, en gingen bijvoorbeeld over een autistische bewoner die tijdens de werkzaamheden niet thuis kon blijven. Dan zoeken we naar een passende oplossing. In dit geval heeft Centrada tijdelijk een vervangende woning geregeld”, vertelt Gerrit.

Elke voordeur is hetzelfde, maar achter elke voordeur is de situatie totaal anders.
Peter Post, Bewonersbegeleider Heijmans
Renovatie project Lelystad
Peter Post (Heijmans) in gesprek met Gerrit Bisschop (Centrada) en Jan Dokter (Heijmans).

Aan de keukentafel

Acht weken voor de start van de werkzaamheden gaat bewonersbegeleider Peter Post bij alle bewoners langs. Om ze nogmaals te informeren, maar ook om informatie op te halen. “Ik maak foto’s en meet een aantal zaken in, zodat al het materiaal precies op maat geleverd kan worden en we zo kort mogelijk in de woning aan het werk zijn. Tegelijkertijd geef ik ook in de woning aan hoeveel ruimte er nodig is om de werkzaamheden goed te kunnen uitvoeren. Dan zeg ik heel concreet: deze kast moet weg, dit bed kan op z’n kant. En ik informeer of het bewoners zelf lukt alles te verplaatsen, of dat ze hulp nodig hebben.”

De situaties waarmee Peter in aanraking komt, verschillen nogal. “Elke voordeur is hetzelfde, maar achter elke voordeur is de situatie totaal anders. Soms ben ik in een half uur klaar en weet je dat het goed komt. Soms ben ik een uur binnen en weet ik: hier moet ik volgende week nog een keer langs.” Om bewoners zo goed mogelijk te helpen, werkt Peter nauw samen met andere partijen, zoals het sociale team van Centrada, Welzijn Lelystad en de Kluswinkel, een werkinitiatief voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt die ingezet worden om huurders te helpen bij bijvoorbeeld het verplaatsen van meubels ter voorbereiding op de werkzaamheden.


Bewonersbegeleiding tijdens een renovatieproject - Heijmans
Peter Post begeleidt bewoners zo goed mogelijk tijdens het renovatieproces.

Een app voor alle vragen

Als Peter vier weken van tevoren nog een keer contact heeft opgenomen met de bewoners, gaat hij een paar dagen voor de start van het onderhoud langs met uitvoerder Jan Dokter om te zien of er echt genoeg werkruimte is én om aan de bewoners te laten weten wie er zes dagen in hun woning komt werken. Ook tijdens de werkzaamheden blijft Peter het aanspreekpunt.

Een belangrijke tool daarbij is de Heijmans B’woond-app. “Hierin vinden bewoners berichten, nieuwsbrieven, de planning van het onderhoud in hun woning en kunnen zij de verwachte overlast inzien. Via de app kunnen bewoners mij vragen stellen, ongeveer 85% communiceert op deze manier. Ik merk dat het een makkelijke manier van contact is, want alle informatie staat bij elkaar, bij vragen hoeven bewoners niet naar de keet te komen en wij kunnen snel reageren. De paar bewoners die geen mobiele telefoon hebben, ontvangen van mij de informatie op papier en bellen kan ook altijd.”

Wereld van verschil

Deze aanpak blijkt succesvol: tot nu toe zijn alle woningen op tijd gereed voor de start van de werkzaamheden. Dat is deels te danken aan de benadering van de bewoners, zegt Gerrit. “Ik zie dat Heijmans serieus met mensen omgaat. Er wordt met plezier gewerkt en er is oog voor de bewoners, ik heb er bewondering voor hoe ze dat zo snel hebben opgepakt. Een mevrouw vertelde me dat een van de timmermannen aanbood een zware boodschappentas voor haar naar binnen te dragen. Dat is twee minuten werk, maar het maakt een wereld van verschil voor die bewoner.” De verwachtingen, die het plan van aanpak van Heijmans met zich meebracht, zijn dan ook ruimschoots ingelost. Gerrit: “We hebben geen seconde spijt gehad van de keuze voor Heijmans.”

Ik zie dat Heijmans serieus met mensen omgaat. Er wordt met plezier gewerkt en er is oog voor de bewoners.
Gerrit Bisschop, Centrada