Appen met Hugo Graf

De hele nacht doorgaan

Hugo Graf (44) is asfaltuitvoerder en vannacht aan het werk voor het variabel onderhoudscontract van de Provincie Brabant. Hij neemt ons mee in de boog van de A67 bij Eindhoven, richting de A2 naar Den Bosch. 

Simone Schaffelaars

Medewerker Communicatie

Hugo Graf

Asfaltuitvoerder

24 mei 2019

Simone Schaffelaars

Hoe begint jouw werknacht?

Hugo Graf

Inrijden van het werkvak. Daar verzamelen zich alle mensen en machines die aan de slag gaan. Ik vang ze op en zorg dat iedereen op de juiste plek in het werkvlak komt te staan

Hugo Graf

Dan geef ik de asfaltploeg informatie over wat we gaan doen: welk stuk weg we leggen, wat de laagdikte is. Dan kunnen we van start

Simone Schaffelaars

Wat is daarin het spannendste?

Hugo Graf

Zorgen voor een constante stroom asfalt. Dat luistert nauw, het komt op 10 minuten nauwkeurig ⏱️

Hugo Graf

Anders staan de machines stil en krijg je ‘stopplekken’ of bulten in het asfalt. Dat moeten we natuurlijk voorkomen!

Simone Schaffelaars

En dan in één keer door?

Hugo Graf

Als het loopt, dan loopt het 

Hugo Graf

Vrachtwagens voeren asfalt vanuit de centrale aan en kiepen het in de shuttlebuggy. Daar wordt het asfalt nog een keer in gemengd en via een transportband gaat het de asfaltspreidmachine in, die het asfalt uitrijdt

Simone Schaffelaars

Wat doe jij intussen?

Hugo Graf

Ik monitor het proces en ben steeds aan het rekenen. Van tevoren hebben we natuurlijk berekend hoeveel asfalt er nodig is voor dit stuk weg, aan de hand van het aantal meters en de laagdikte van het asfalt. Maar in de praktijk kan dat altijd iets afwijken

Hugo Graf

Dus gedurende de nacht hou ik in de gaten hoeveel asfalt er gebruikt wordt per vierkante meter. Dat geef ik door aan de centrale

Hugo Graf

Verder voer ik de hele nacht controles uit. Op de temperatuur van het asfalt en of de begin- en eindlassen waar we op aansluiten vlak zijn

Simone Schaffelaars

Werk je eigenlijk ook wel eens overdag?

Hugo Graf

Jahoor, meestal zelfs. Ik denk dat we maar 10 procent van de tijd ’s nachts werken 🌙

Simone Schaffelaars

Hoe is dat dan, ’s nachts werken?

Hugo Graf

’s Nachts is het natuurlijk veel rustiger op de weg, maar rijden mensen ook harder. Dus dat betekent dat we tijdens het werk ook beter op moeten letten

Hugo Graf

Als we overdag werken, staat er vaak file. Niet leuk voor weggebruikers, maar voor ons rustiger

Simone Schaffelaars

Wat maakt jouw werk zo leuk?

Hugo Graf

De afwisseling. Ik werk voor  bijna dagelijks op een andere plek in Nederland aan een grote variatie projecten, waar ik veel nieuwe mensen ontmoet

Hugo Graf

Daarnaast is het altijd een uitdaging om het hele proces van asfaltering goed te laten verlopen. En dat binnen een strakke planning. Alles stem je precies af zodat het werk binnen een nacht af is: mensen, machines en hoeveelheid asfalt 👍

Hugo Graf

Voordat er een nieuwe weg ligt, is er al veel werk gedaan. Eigenlijk zijn wij de laatste schakel, samen met de markeringsploeg achter ons, die de belijning aanbrengt

Hugo Graf

Morgenochtend is deze weg weer open. Zo leuk om een klein stukje Nederland mooier achter te laten!