Appen met Arno van der Velden

Mijn werk is mijn hobby

Achter de matrixborden, bewegwijzering en lichtmasten langs snelwegen gaat een systeem van kabels, computers en noodstroomvoorzieningen schuil. Uitvoerder Arno van der Velden en zijn club van elektrotechnische specialisten zijn binnen Heijmans verantwoordelijk voor deze ingewikkelde techniek.  

Robbert-Jan Metselaar

Communicatiemanager

Arno van der Velden

Uitvoerder

14 juli 2017

Robbert Jan Metselaar

Wat doen jullie precies?

Arno van der Velden

We verzorgen alle technische systemen langs de snelwegen

Robbert Jan Metselaar

Met hoeveel man? 

Arno van der Velden

Tien monteurs en acht (hoofd)uitvoerders. We vallen onder de afdeling Systeemintegratie en Techniek

Arno van der Velden

We werken ook vaak met mensen van onze regionale vestigingen en onderaannemers

Robbert Jan Metselaar

Waar zijn jullie nu mee bezig?

Arno van der Velden

Bij de nieuwe verbindingsweg tussen Deventer en Arnhem en de verbreding van de A1 tussen Apeldoorn-Zuid en knooppunt Beekbergen

Arno van der Velden

Samen met portalenbouwer GS-Birkhoff demonteren we één portaal, waarbij zij de demontage verzorgen en wij de techniek voor onze rekening nemen

Robbert Jan Metselaar

Een portaal?

Arno van der Velden

Een verkeerskundige draagconstructie (VDC) waar de ANWB-panelen, signaalgevers en camerasystemen aan hangen

Robbert Jan Metselaar

Kwestie van optillen en weer neerzetten?

Arno van der Velden

Nope. Eerst toestemming vragen aan de verkeerscentrale van Rijkswaterstaat. Dan het onderstation op 'idle' zetten, daarna kabels loskoppelen en de onder- en noodstroomstations verplaatsen naar het nieuwe portaal 

Robbert Jan Metselaar

Het onderstation?

Arno van der Velden

Die grijze kasten onder de portalen waar alle techniek in verstopt zit 

Robbert Jan Metselaar

Gaat zo’n portaal in z’n geheel naar de sloop?

Arno van der Velden

Alleen de portaalconstructie waar de matrixborden aan hangen gaat weg. De techniek, zoals signalering, onderstation en noodstroomstation gebruiken we opnieuw

Robbert Jan Metselaar

Hoe lang duurt de klus bij de A1?

Arno van der Velden

Van vrijdagnacht tot maandagochtend voor de ochtendspits

Robbert Jan Metselaar

Nachtwerk dus! Bikkels. Hoe testen jullie de nieuwe portalen?

Arno van der Velden

We voeren een speciale test uit samen met de systeemleverancier en de verkeerscentrale van Rijkswaterstaat 

Robbert Jan Metselaar

Wat doet Rijkswaterstaat precies?

Arno van der Velden

Na een geslaagde test geven we het portaal vrij. De verkeerscentrale krijgt dan weer de volledige bediening van de locatie

Robbert Jan Metselaar

Hoe bedient RWS die portalen eigenlijk?

Arno van der Velden

Alle portalen langs onze snelwegen zijn met kabels en glasvezel aan de verschillende verkeerscentrales in het land gekoppeld

Robbert Jan Metselaar

Wat voor club zijn jullie?

Arno van der Velden

Specialisten met een voorliefde voor elektrotechniek, houden van uitdagingen en onregelmatig werken

Robbert Jan Metselaar

Lastig zeker, ’s nachts werken?

Arno van der Velden

Je went eraan. Zelf kan ik er goed tegen

Robbert Jan Metselaar

Hoe ziet zo’n nachtdienst eruit?

Arno van der Velden

We starten om half negen 's avonds en gaan door tot het klaar is... Werk en hobby kennen geen tijd 😄

Robbert Jan Metselaar

Dus een dienst van 12 uur is mogelijk?

Arno van der Velden

Niet de bedoeling. Maar kan gebeuren. Het werk moet af!  De weg moet open, maar we proberen zo goed mogelijk de ploegindelingen te maken.

Robbert Jan Metselaar

Wat is jullie midnight snack? 

Arno van der Velden

Een broodje bal 😋