Appen met Arie Ekkelenkamp

Bouwen op de vierkante centimeter

Aan de rand van het bouwterrein van de Nieuwe Rechtbank Amsterdam (NACH) realiseerde uitvoerder Arie Ekkelenkamp en zijn ploeg een hellingbaan. Een project dat zowel technisch als logistiek uitdagend was. 

Robbert-Jan Metselaar

Communicatiemanager

Arie Ekkelenkamp

Uitvoerder

6 januari 2021

Robbert-Jan Metselaar

Waar sta je?

Arie Ekkelenkamp

Bij de NACH, bovenop de hellingbaan. Zoals je ziet heeft de leuning een bijzonder ontwerp. Zwart staal met hout, lekker robuust.

Robbert-Jan Metselaar

En de hellingbaan?

Arie Ekkelenkamp

Die zie je hier. De opdrachtgever wilde dat de toegangsweg naar de rechtbank een blikvanger werd. Ik denk dat het gelukt is. Door de glooiing en de structuurwanden. Daarvoor hebben we gebruikgemaakt van structuurmatten.

Robbert-Jan Metselaar

Maakte dat het werk lastiger?

Arie Ekkelenkamp

Dat wel. Het gebeurt wel eens dat er luchtbellen in het beton zitten. Normaal kun je dat achteraf repareren. Nu niet. De uitdaging was dus om een hele wand te maken zonder luchtbelletjes. Spannend, maar het is gelukt.

Robbert-Jan Metselaar

Waren er nog meer uitdagingen?

Arie Ekkelenkamp

Absoluut! De logistiek was de grootste uitdaging. We werkten op een strook van 100 bij 15 meter. Met aan de ene kant de oude rechtbank, waar nog zittingen plaatsvonden. 

Arie Ekkelenkamp

En aan de andere kant was de opbouw van de NACH in volle gang. Ondertussen werd ook het oude viaduct gesloopt en gingen wij aan de slag met het boren van de palen voor de nieuwe hellingbaan.

Robbert-Jan Metselaar

Klinkt als een puzzel?

Arie Ekkelenkamp

Zeker, het was soms zoeken naar ruimte voor de werkzaamheden en het materieel.

Arie Ekkelenkamp

Daarom zaten we bijna dagelijks om tafel met collega's van utiliteit, die de bouw van de NACH deden. We bespraken de planning, hoe we veilig konden werken en elkaar zo min mogelijk overlast bezorgden? Ondanks de strakke planning, deden we soms een stapje achteruit, zodat zij veilig hun werk konden doen. Andersom deden zij dat ook voor ons.

Robbert-Jan Metselaar

Dus de planning is gehaald?

Arie Ekkelenkamp

Dankzij de goede samenwerking, hebben we de hellingbaan binnen twintig weken gerealiseerd. Dat komt ook dankzij de gemeente Amsterdam. Bij het boren van de palen kwamen we regelmatig afwijkingen in de grond tegen. Dan had ik direct contact met de gemeente om te vragen of een paal dertig centimeter kon afwijken. Vaak hadden we binnen twintig minuten al antwoord en konden we door. Dat was heel fijn, anders zou het werk steeds stagneren.

Robbert-Jan Metselaar

Is dit een bijzonder project voor jou?

Arie Ekkelenkamp

Dit was de eerste keer dat ik een viaduct vanaf de palen in de grond tot de oplevering helemaal zelf gedaan heb. Normaal ben ik voorman en val ik onder de uitvoerder. Voor deze klus vroegen ze of ik de uitvoering wilde doen. Hartstikke leuk natuurlijk.

Arie Ekkelenkamp

Ik blijf vrij rustig in stressvolle situaties en ik weet dat ik kan terugvallen op het team van Heijmans. Ik heb veel steun gehad van werkvoorbereider Erik en ik kon altijd mijn collega en back-up Foort bellen. Als je kunt terugvallen op je collega’s kun je heel wat aan.

Robbert-Jan Metselaar

Ben je trots?

Arie Ekkelenkamp

Als ik hier later nog eens terugkom, dan denk ik zeker: daar hebben we toch met z’n allen iets heel moois van gemaakt.