Fietspad primeur in Nederland
Nederland beschikt over een geweldig fietsnetwerk. Tegelijkertijd kan de fietsinfrastructuur sneller, gemakkelijker, aantrekkelijker, comfortabeler en veiliger. Dat is waar we bij Heijmans iedere dag voor bijtrappen.
We verbeteren de veiligheid voor fietsers en houden intussen rekening met duurzame mogelijkheden. We gebruiken bijvoorbeeld zoveel mogelijk gerecyclede materialen om fietsroutes te verbeteren, vernieuwen of aan te leggen.
Samenwerking met Fietsersbond
Heijmans en de Fietsersbond zijn een samenwerking gestart. Samen denken we na hoe we de fietsinfrastructuur sneller, gemakkelijker, aantrekkelijker, comfortabeler en veiliger kunnen maken. Fietsersbond-directeur Esther van Garderen legt in onderstaande video uit hoe we dit gaan doen:
Budgetvriendelijk en duurzaam fietspad: Recoflex Vélo
Betere fietsroutes stimuleren het fietsgebruik. Ze dragen daardoor indirect bij aan het vervangen van korte autoritten door fietskilometers. Dat is op zich al een duurzame investering, waar we bij Heijmans graag aan meewerken.
Bovendien leggen we speciale snelfietsroutes aan. Die zijn extra interessant voor elektrische fietsen én bestaan voor steeds grotere percentages uit duurzame materialen. We ontwikkelden Recoflex Vélo. Het is een hoogwaardig asfaltmengsel dat gebruik maakt van een draagkrachtige ondergrond. Dat betekent dat we het kunnen toepassen op bijvoorbeeld klinkerstraten en gescheurde asfalt- en betonconstructies.
Die flexibele toepassing realiseert standaard een CO2-reductie van 45 procent ten opzichte van traditionele drielaagse asfaltconstructies. We legden deze fietsinfrastructuur bijvoorbeeld aan in Nijmegen, als primeur binnen de Nederlandse ambitie om 675 kilometer aan snelfietsroutes aan te laten leggen.
In Zwolle gingen we nog een stap verder voor een duurzaam resultaat. We gebruikten beton uit honderd procent gerecycled grind, vijftig procent gerecycled zand en vijftien procent gerecycled cement. Het resultaat is een fietspad van circulair beton, als duurzaam alternatief voor de traditionele materialen.
Veiligheid voor alles: overdag en ’s nachts
Goede fietsinfrastructuur maakt fietsen sneller, gemakkelijker, aantrekkelijker, comfortabeler en bovendien veiliger. Met Bikescout brengen we het aantal tweezijdige ongevallen met gemiddeld 64 procent terug.
Het is een slim waarschuwingssysteem voor oversteekplaatsen. De ledverlichting in het wegdek licht op zodra er een fietser of scooter nadert. Automobilisten reageren alerter. Met name bij drukke, onoverzichtelijke en complexe verkeerssituaties vinden er daardoor veel minder (bijna)ongevallen plaats. Onder andere in Veenendaal wisten we de fietsveiligheid daarmee sterk te verbeteren.
Daarnaast ontwikkelen we oplossingen voor ’s nachts. Niemand fietst graag op een donker fietspad. Andersom is openbare straatverlichting vaak te duur en bovendien niet duurzaam, vooral niet in het buitengebied. Met Glowstud bieden we bij Heijmans een veilig, duurzaam en betaalbaar alternatief. De verlichting zit ín het fietspad, en laadt overdag op met het licht van de zon.
Heijmans verbetert de fietsinfrastructuur
Bij Heijmans denken we na over de veiligheid, het comfort en de aantrekkelijkheid van de fietsinfrastructuur. Op die manier stimuleren we zoveel mogelijk mensen om de fiets te pakken als ze zich (over korte afstand) verplaatsen. Bovendien verbeteren we de veiligheid waar we dat kunnen, opnieuw om de fiets als een zo aantrekkelijk mogelijk alternatief te presenteren.
Ben je benieuwd hoe we de fietsinfrastructuur bij jou in de omgeving sneller, gemakkelijker, aantrekkelijker, comfortabeler en veiliger zouden maken? Neem contact met ons op, dan vertellen we je graag meer.