Skip to content
Heijmans en Heineken werken samen om maximale waarde te creëren.
Duurzame ambities Heineken

Samenwerken om maximale waarde te creëren

25 oktober 2022

Al meer dan drie decennia bundelen Heineken en Heijmans hun krachten om de duurzaamheidsambities van de Nederlandse bierbrouwer waar te maken. Gedurende deze periode hebben de familiebedrijven een steeds sterkere band opgebouwd. Wat begon als een reactieve en operationele relatie, heeft zich ontwikkeld tot een strategisch partnerschap. Waarbij de expertise van Heijmans bijdraagt aan een duurzamer Heineken in de toekomst.

Duurzame panden 2030

Een van de grootste uitdagingen voor bedrijven op dit moment is de nieuwe wet- en regelgeving die voorkomt uit de energietransitie. Zoals een energielabel C in 2023 en energielabel A in 2030 voor alle panden van Heineken. Mathijs Schaft, Facility Manager: “Hierdoor werd ik gedwongen om duurzame expertise te halen die ik zelf niet in huis heb.”

Die expertise vond hij bij Heijmans, waarbij Heijmans proactief optreedt en in alles voor Heineken vooruitdenkt. “Heijmans opereert niet alleen reactief en beantwoordt mijn vragen, maar komt ook actief met ideeën om de duurzame doelstellingen van Heineken te behalen. Daardoor is Heijmans voor mij de juiste, duurzame partner op operationeel, tactisch en strategisch niveau.”


Vooruitkijken om te optimaliseren

Mathijs zit regelmatig met Heijmans om tafel; er ligt inmiddels een compleet duurzaam langetermijnplanning voor het uitvoeren van noodzakelijk onderhoud aan gebouwen van Heineken. Het onderhoudsplan biedt de mogelijkheid om in één oogopslag vooruit te kijken naar 2030 en de panden optimaal te verduurzamen.

In het plan wordt rekening gehouden met de belangrijkste vragen op het gebied van duurzaamheid: Welke innovaties zijn er op de markt? Welke installaties gaan we toepassen of preventief vervangen? Welke duurzame keuzes kunnen wij maken met de data die wij uit de panden onttrekken? En hoe kunnen we dat beter aansturen met bepaalde software? Mathijs: “Heijmans ontzorgt hierin, en draagt de expertise en concrete voorstellen aan om energieverbruik binnen de panden van Heineken écht te verminderen.”

Belang van data

Een belangrijk onderdeel van het advies, omvat het inzichtelijk maken van het huidige verbruik. Bij een energiescan bleek dat een gebouw van Heineken reeds voldeed aan de nieuwe wettelijke eisen. Mathijs erkent dan ook het belang van data en Heijmans' energiescan: “Dat is voor mij echt de absolute meerwaarde van Heijmans, dat zij de wet- en regelgeving langs de lat van mijn vastgoed leggen. Ik kon in één oogopslag zien welk gebouw wél aandacht nodig heeft, en welke niet.”

Samen toekomstvastwaarde toevoegen

De vooruitziende blik van Heijmans ziet Mathijs in meer dingen terug. Bijvoorbeeld in aanloop naar de vervanging van luchtbehandelingskasten in 2027. “Je wilt de theoretische vervangingen van installaties niet te vroeg, maar ook niet te laat plannen. Door marktontwikkelingen zijn er continu nieuwe duurzame oplossingen mogelijk die een grote besparing geven op onze energiekosten”, legt Mathijs uit. “Heijmans adviseert ons bij de verduurzaming van onze E en W installaties: ledverlichting, energiesensoren, klimaatsystemen en zonnepanelen. Zij kijken naar de huidige status van de techniek en welke toepassingen we op dit moment in kunnen zetten om energie te reduceren, rekening houdend met een toekomstbestendig karakter."

Ik kon in één oogopslag zien welk gebouw wél aandacht nodig heeft, en welke niet.
Mathijs Schaft, Facility Manager Heineken

Heijmans adviseert ons bij de verduurzaming van onze E en W installaties: ledverlichting, energiesensoren, klimaatsystemen en zonnepanelen.

Duurzaam en comfortabel

Naast een energiezuiniger pand, blijken de optimalisaties ook bij te dragen aan het gebruikersgemak: “Een van mijn panden had Heijmans verbouwd, waarbij ook nieuwe installaties werden ingezet. Uit een vragenlijst bleek dat mensen zich veel comfortabeler voelden in het pand dankzij een betere koeling.”

Met inzicht, advies en expertise van Heijmans kan Heineken de juiste investeringen doen en maximale waarde uit het vastgoed halen. “Door je vastgoed duurzaam te positioneren en te onderhouden, verhoog je de waarde en bereid je het voor op de toekomst. Het nalaten hiervan kan leiden tot waardevermindering."

De combinatie van gebruikers- en vastgoedwaarde vormt een solide basis voor toekomstbestendige gebouwen. Mathijs: “Heijmans kan de duurzaamheidsdoelstellingen van Heineken garanderen. Behalen betekent voor mij dat je het probeert. Garanderen betekent dat je het ook echt doet. Daar zit het verschil. Heijmans doet het, en maakt het echt waar.”

Heijmans kan de duurzaamheids-doelstellingen van Heineken garanderen.
Mathijs Schaft, Facility Manager Heineken
Met inzicht, advies en expertise van Heijmans kan Heineken de juiste investeringen doen en maximale waarde uit het vastgoed halen.

Neem contact met ons op