Ontdek het Timmerhuis Van -3 tot +59 meter

Het Timmerhuis Een plek om te delen

Uitzicht als een schilderij

Door de vorm van het gebouw is geen appartement hetzelfde maar blijft het uitzicht altijd groots.

Uitzicht als een schilderij

Van appartement voor een starter tot luxe penthouse. In het Timmerhuis is geen enkele woning hetzelfde. En het uitzicht? Fenomenaal. De skyline van Rotterdam is overal te zien. Een schilderij ophangen is niet meer nodig.
Timmerhuis-outline-appartementen-geel-400.png

Contact

Een van de kenmerken van de appartementen in het Timmerhuis is transparantie. De gevels zijn vrijwel geheel van glas, waardoor aan alle kanten de stad te zien en te beleven is. Door de vorm van het gebouw hebben veel appartementen een terras van wel 49 m2. Het geroezemoes van de stad houdt de bewoners op de achtergrond gezelschap.

Door de geblokte opbouw van de 'pixels' ontstaan relatief veel hoekwoningen met veel daglicht en uitzicht.

“Wonen op 46 meter hoogte met aan drie kanten onbelemmerd uitzicht op Rotterdam. Wat wil een fotograaf nog meer?!” Ossip van Duivenbode, architectuurfotograaf en bewoner

Glas

Door de bijna 100% transparante gevels stroomt ieder appartement vol daglicht. Dankzij drievoudig glas (3x glas met twee luchtkamers voor isolatie ) wordt de warmte toch goed binnengehouden. De zeefdruk op een deel van het glas werkt juist weer zonwerend. Twee glazenwasinstallaties op beide daken zorgen dat alles blijft blinken. 

Boven de kantoren zie je overal hoeken, nissen en terrassen.

Huiskamer

Een andere kwaliteit zijn de grote schuifpuien van 1,8 x 2,6 meter die in de glazen gevel zijn verwerkt. Deze kunnen bewoners openzetten om ’s avonds van de laatste zonnestralen te genieten of het dakterras bij het appartement te trekken. De stad als verlengde van je huiskamer. 

Van bovenaf zijn de terrassen goed zichtbaar.

Via de terrassen staan bewoners meer met elkaar in contact. Daardoor ontstaat er een soort dorpskern.

Via de terrassen staan bewoners meer met elkaar in contact. Daardoor ontstaat er een soort dorpskern.

46 m

hoogte van de 12e verdieping

7×7 m

oppervlakte van een ‘woonpixel’

49

terrasgrootte in m2

3.000+

bezoekers tijdens opening modelwoning

Vijf verdiepingen flexen

De kantoren op de 1e t/m de 5e verdieping zijn het flexibele domein van de ambtenaren.

Vijf verdiepingen flexen

De 1e tot en met de 5e verdieping van het Timmerhuis zijn het domein van de 1.850 ambtenaren. Hoewel, buiten de nieuwjaarsborrel zullen zij er niet snel allemaal tegelijk zijn. Het kantoor is namelijk volledig ingericht volgens het nieuwe werken. Dus hier geen eigen vaste plekken, maar flexen en werkvlekken.
Timmerhuis-outline-stadskantoor-geel-400.png

Stoelendans

De directie Veiligheid ging half november als een van de eerste afdelingen over naar het nieuwe, open kantoorconcept. Het Timmerhuis biedt daarbij plaats aan 70% van de medewerkers. Op het oude kantoor aan de Coolsingel was dat nog 80%. Om een continue stoelendans te voorkomen wordt tijdens de eerste 100 dagen de indeling van werkplekken en afdelingen los gelaten.

Mede dankzij de twee grote atria krijgen alle werkplekken voldoende daglicht. Medewerkers kunnen straks zo het museum in kijken. En omgekeerd.

De vloertegels corresponderen met de functie: aluminium voor de doorgaande looproute en bamboe tegels voor het werkgedeelte.

De vloertegels corresponderen met de functie: aluminium voor de doorgaande looproute en bamboe tegels voor het werkgedeelte.

"We leggen als gemeente de lat hoog. Een duurzaam gebouw met toonaangevende architectuur." Léon Wielaard, vastgoedontwikkelaar gemeente Rotterdam

100 dagen

Nicole van Well van directie Veiligheid: “Na 100 dagen bekijken we hoe het zich heeft ontwikkeld. Je ziet dat er nu al veel mensen van verschillende teams bij elkaar zitten. Persoonlijk vind ik dat heel goed, omdat je dan ook mensen ziet die je normaal gesproken nooit spreekt. Mensen gaan op een gegeven moment een plekje zoeken waar ze fijn kunnen werken”.

De ruimtes zijn open en transparant waardoor iedereen elkaar makkelijk kan aanspreken.

Favoriet

Collega Anne Burghout vult aan: “Je kunt hier werken op een open werkplek, in een concentratieruimte of je hebt een overleg in een vergaderruimte. Na twee weken zie je al wat de favoriete plekjes zijn. Dat gaat vanzelf. De een zoekt gelijk de stilte op en de ander gaat op een plek zitten waar meer aanspraak is. De concentratieruimtes worden nu ook gebruikt voor kleine overlegjes. Als je ’s ochtends vroeg op kantoor bent, heb je de plekken voor het uitzoeken. Ben je later, dan zit er een gevaar in dat je geen werkplek hebt. Dan moet je thuis gaan werken of op één van onze andere kantoren in Rotterdam.”

Op de vijfde verdieping ligt het dakterras dat wordt gedeeld met de bewoners. Sensoren zorgen voor passende bewatering en voorkomen verspilling.

1.295

beschikbare werkplekken

4*

BREEAM sterren

25.400

oppervlakte kantoorruimte in m2

3

aantal lagen glas in gevel

Doorbouwen op het bestaande

De stalen nieuwbouw versmelt met de monumentale ‘haak’ van het oude Stadstimmerhuis.

Doorbouwen op het bestaande

Iets uit het lood. Zo staat de stalen nieuwbouw van bovenaf gezien in de monumentale ‘haak’. Van binnenuit zie je goed hoe beide gebouwen elkaar naderen, raken en versmelten. Inmiddels een geslaagd huwelijk, maar wel met een voorgeschiedenis.
Timmerhuis-outline-oudbouw-geel-400.png

Wonder

Eigenlijk was het een klein wonder dat het oude Stadstimmerhuis nog overeind stond aan het begin van het project. Het monumentale gebouw had constructief geen reserve en verkeerde in slechte staat. Tijdens de renovatie werden bovendien nog de nodige ‘verrassingen’ ontdekt zoals asbest en onbekende constructieve sparingen die niet op de tekeningen stonden. Door deze beperkingen in de constructie konden geen zware machines worden gebruikt en is sloopwerk met de hand en klein materieel uitgevoerd.

De stalen nieuwbouw en stenen oudbouw lopen onder een kleine hoek naar elkaar toe.

Versterking

Bij het maken van uitzonderlijk nieuwe sparingen in de wanden voor bijvoorbeeld de installaties, moest veel staal worden toegevoegd om de constructie te verstevigen. Een complexe klus. Ook de vloeren zijn versterkt. Er zit dus niet alleen veel staal in de nieuwbouw, maar ook in de oudbouw van het Timmerhuis.

Het metselwerk, plafondbalken en kolommen zijn zichtbaar en in originele staat gehouden.

Gevel

Terwijl de buitengevel op verzoek in originele staat is gelaten, is de binnengevel van het monument schoongemaakt en door specialisten van Heijmans gerestaureerd. De ramen zijn hersteld en er zijn speciale voorzetramen geplaatst. Zo blijft de authentieke uitstraling, maar wordt ook voldaan aan moderne duurzaamheids- en comforteisen.

Alle installaties voor beide gebouwdelen bevinden zich op de zolder van de oudbouw aan de lange zijde.

De schoongemaakte stenen binnengevel zorgt bij de overgangen voor een mooi contrast met het staal en aluminium van de nieuwbouw.

De schoongemaakte stenen binnengevel zorgt bij de overgangen voor een mooi contrast met het staal en aluminium van de nieuwbouw.

Afstand

De stalen nieuwbouw moet kunnen ‘zetten’ en bewegen zonder de oudbouw te belasten en staat daarom helemaal los. Er is altijd minimaal 2 cm ruimte tussen beide gebouwen. Niet dat je daar als gebruiker overigens iets van merkt want alles loopt naadloos in elkaar over. Door de vele overgangen tussen beide delen ervaar je het als één gebouw.

12,54 m

hoogte van de 3e verdieping

1947

bouwjaar oude Stadstimmerhuis

2 cm

minimale afstand tussen oud- en nieuwbouw

15 jaar

periode dat Heijmans onderhoud verzorgt

Museum tussen steen en staal

Op de plek van waaruit het Rotterdamse hart opnieuw werd opgebouwd, opent Museum Rotterdam begin 2016 haar deuren.

Museum tussen steen en staal

Voor een stadsmuseum zijn er weinig plekken die meer aansprekend zijn dan het Timmerhuis; de plek van waaruit de wederopbouw van Rotterdam werd gecoördineerd. Maar het hypermoderne nieuwe thuis levert ook de nodige uitdagingen.
Timmerhuis-outline-museum-geel-400.png

Ruimte

Het Timmerhuis is niet als museum ontworpen. In de ruimte op de begane grond was namelijk eerst een stadswinkel voorzien. Het is daarom nog best een puzzel om de collectie goed, veilig en onder aanvaardbare klimaatcondities te plaatsen. Daglicht en het licht uit de kantoren die in de ruimte ‘hangen’ moeten beheerst worden om kwetsbare stukken te beschermen.

Het oude Stadstimmerhuis aan de Meent was de plek van waaruit de wederopbouw van Rotterdam werd geleid. Het monument vormt nu onderdeel van het nieuwe Timmerhuis.

“Het nieuwe Museum Rotterdam is het perfecte startpunt voor een bezoek aan de stad; je maakt kennis met Rotterdam of leert je stad nóg beter kennen.” Paul van de Laar, directeur Museum Rotterdam

Hoogte

De hoogteverschillen en vloerruimte worden gebruikt om drie tentoonstellingen in te richten, die ieder een eigen karakter hebben, maar elkaar ook aanvullen. Ze vertellen elk een deel van het verhaal van de stad. Tussen het staal en glas van de nieuwbouw en het baksteen en beton van het wederopbouwmonument is het een museum dat niet alleen over de geschiedenis van de stad gaat, maar ook over het heden en de toekomst.

Mag ik even binnenkijken? Medewerkers van het stadskantoor hebben een 1e klas uitzicht op de collectie van Museum Rotterdam.

Rond de indrukwekkende vide worden klimaatvitrines geplaatst die refereren aan zeecontainers. Ze maken het mogelijk een grote hoeveelheid, soms kwetsbare, collectiestukken te tonen.

Rond de indrukwekkende vide worden klimaatvitrines geplaatst die refereren aan zeecontainers. Ze maken het mogelijk een grote hoeveelheid, soms kwetsbare, collectiestukken te tonen.

Open

Het museum wordt begin februari geopend. In de tussentijd worden de tentoonstellingen opgebouwd en worden diverse previews gegeven. De hele opbouw is een ingewikkelde logistieke klus, want vrijwel alles moet door dezelfde voordeur. Bovendien moeten de kantoren en het personeel tegelijkertijd naar een nieuwe locatie. Doorpakken dus. Niet getreurd: dit is Rotterdam!

Achter een glaswand van ruim 50 meter breed en minstens vier meter hoog, werkt het museum aan de inrichting.

1,65 m

hoogte van de verhoging aan de achterzijde

50 m

breedte van de glazen gevel

5-2-‘16

datum feestelijke opening

100.000

aantal verwachte bezoekers per jaar

Kruispunt van gebruikers

Bewoners, ambtenaren, shoppers en museumbezoekers; iedereen treft elkaar in de passage.

Kruispunt van gebruikers

84 woningen, 1.295 werkplekken, 3.500 m2 winkelruimte en zelfs een compleet stadsmuseum. Het Timmerhuis kent diverse kostgangers. En iedereen treft elkaar hier, onder de indrukwekkende stalen constructie, in de passage.
Timmerhuis-outline-passage-geel-400.png

Mixed-use

Betreed de centrale hal via de grootse entree aan de Rodezand en je bevindt je direct in het kloppend hart van het Timmerhuis. Ambtenaren stromen via het grote houten podium naar de bovenliggende kantoren, bewoners komen na een stadswandeling terug en nemen de lift naar hun appartement, terwijl een groep toeristen Rotterdam leert kennen via een bezoek aan het stadsmuseum. In de passage ervaar je de essentie van het ontwerp.

"De passage werkt heel goed als een soort neutraal gebied waar iedereen elkaar ongedwongen kan ontmoeten. Het hoort bij het gebouw, maar is tegelijk de schakel met de stad." Alex de Jong, architect OMA

Het houten podium leidt mensen naar de ingang van de kantoren. De verhoging loopt door tot in het stadsmuseum zodat de winkels aan de Haagseveer op gelijke hoogte aansluiten.

Skelet

Ook niet te missen is het enorme stalen skelet. Het Rotterdamse architectenbureau OMA tekende voor het ontwerp waarbij het gehele stalen frame - met het gewicht van een halve Eiffeltoren - enkel wordt gedragen door twee kleine, maar oersterke poten in het midden van het gebouw. Zo ontstaat er onder de glazen wolk een ruim overdekt plein dat voor iedereen toegankelijk is. De grote glazen gevel werkt daarbij als een XXL vitrine voor al het moois dat het Timmerhuis heeft te bieden.

Tijdens de realisatie werd de stalen constructie als een reusachtige puzzel (van de moeilijkste categorie) pixel voor pixel opgebouwd.

Hulde

Architect Alex de Jong was vanaf het begin betrokken bij het Timmerhuis. “De realisatie van zo’n complex gebouw is bepaald geen sinecure. Alle hulde voor Heijmans. De staalconstructie heeft op bepaalde plaatsen bijvoorbeeld uitkragingen van 21 meter. Dat is gewoon de breedte van een gemiddeld kantoorgebouw op palen. En dat hangt hier aan de kern.”

Het framework van het Timmerhuis vormt een wolk van glas en staal.

De loopbrug kruist de passage boven het podium en verbindt de kantoren met de kantine.

De loopbrug kruist de passage boven het podium en verbindt de kantoren met de kantine.

1.295

aantal werkplekken

200

oppervlakte van de entree in m2

3.850

toegepast constructiestaal in ton

100.000

jaarlijks verwachte museumbezoekers

Elektrische BMW’s om te delen

De huis-auto’s van het Timmerhuis worden opgeladen met zelf opgewekte stroom.

Elektrische BMW’s om te delen

Ruimte in de binnenstad is schaars en kostbaar. Tegelijk staan auto’s 95% van de tijd ongebruikt stil. Hoogste tijd voor slimmere mobiliteit. Het Timmerhuis introduceert daarom elektrische huis-BMW’s die worden voorzien van zelf opgewekte stroom.
Timmerhuis-outline-parkeergarage-geel-400.png

Carsharing

Het delen van auto’s, ook wel carsharing genoemd, is niet nieuw. Steeds meer mensen, vooral jongeren in de grote steden, ontdekken de gemakken van flexibel eigen vervoer. Voor hen gaat het om beschikbaarheid in plaats van bezit. Het Timmerhuis zet met vier eigen huis-auto’s de volgende stap. Drie hagelnieuwe elektrische BMW i3’s en één MINI staan continu en exclusief ter beschikking van bewoners en ambtenaren. 

Het originele plan was om twee auto’s te plaatsen enkel voor de bewoners. Later is dat verdubbeld tot vier zodat ook de ambtenaren van de auto’s gebruik kunnen maken.

De parkeergarage onder het Timmerhuis biedt ruimte aan 102 auto’s en tientallen fietsen.

De parkeergarage onder het Timmerhuis biedt ruimte aan 102 auto’s en tientallen fietsen.

Schoon

De elektrische huis-auto’s zijn een initiatief van de gemeente Rotterdam, Heijmans, BMW i en Alphabet. Het toont aan dat, mede dankzij innovatieve projectontwikkeling, autovriendelijk en mensvriendelijk wel degelijk te combineren zijn. Zo draagt carsharing bij aan het behalen van twee belangrijke, ‘groene’ agendapunten van de stad Rotterdam: meer ruimte dankzij minder auto’s en een schonere lucht door minder CO2-uitstoot.

Er wordt gebruik gemaakt van een bestaande bookingstool. Tijdens de eerste maanden worden capaciteit, beschikbaarheid en gebruikerservaringen goed geanalyseerd.

“Het Timmerhuis is voor BMW i écht een voorbeeldproject. Zowel vanwege het unieke ecosysteem als de samenwerking met diverse partners en bewoners.” Marc Bras, Manager BMW i

Ecosysteem

Zonnepanelen op het dak van de beide torens leveren de energie voor de elektrische auto’s. Slimme software zorgt dat de opgewekte stroom eerst wordt gebruikt om de auto’s op te laden. Als er geen auto’s zijn aangesloten, wordt de opgewekte energie opgeslagen in de accu’s van het laadstation. Indien zowel auto’s als het laadstation 100% geladen zijn, wordt het stroomoverschot gebruikt voor de technische installaties van het kantoor.

Een schematische weergave van het duurzame ecosysteem van het Timmerhuis. 27 zonnepanelen leveren stroom aan de elektrische huis-auto’s. De overtollige zonne-energie wordt opgeslagen in een los pakket van hergebruikte BMW i3 accu’s.

-3,18 m

diepte van de parkeergarage

4

huis-auto’s om te delen

102

beschikbare parkeerplaatsen

3.900

oppervlakte parkeergarage in m2