Vaart in de Zaan

De Wilhelminasluis vormt de belangrijkste kruising van wegen en water in het hart van Zaandam. We brengen het knooppunt bij de tijd door de sluis en twee bruggen te verbreden. Vaarverkeer met een laadvermogen tot 3.000 ton kan via de schutsluis weer tussen de Zaan en Voorzaan op en af varen. De bereikbaarheid over het water verbetert en zorgt voor minder wegtransport.

  • Zaandam
  • 2013 – 2014 -2019 - 2020
  • 28 miljoen
  • Provincie Noord-Holland

Vijf keer bijzonder

  1. Arbitrage

    Arbitrage

    Over de technische uitvoering en planning ontstond in 2014 en verschil. Nadat onderlinge gesprekken niet tot het gewenste resultaat leidden, werd besloten de kwestie voor te leggen aan de Raad van Arbitrage voor de Bouw. Heijmans en Provincie Noord-Holland hebben vervolgens een intentieovereenkomst gesloten voor het gezamenlijk afbouwen van de Wilhelminasluis. In februari 2014 zijn de werkzaamheden aan de sluis hervat.

    Tags

  2. Weer 100 jaar

    Weer 100 jaar

    Vanwege bredere en dieperliggende schepen is de Wilhelminasluis uit 1903 toe aan een update. De sluis gaat van 12 naar 14 meter breedte. Daarnaast wordt de sluis een stuk dieper. Een bredere sluis betekent ook twee bredere bruggen. We vervangen daarom ook de Wilhelminabrug en Beatrixbrug.

  3. Informatievoorzieningen bouwhekken

    De bouwplaats is bekleed met beelden van hoe de sluis in het verleden is gebouwd, hoe de kolk er in de toekomst uit komt te zien. Tevens zijn er omleidingsroutes voor fietsers en voetgangers en faseringsinformatie op de hekken afgebeeld. Ook organiseren we regelmatig kijkmomenten en rondleidingen op de sluis. Elke woensdag is er een inloopmoment voor aanwonenden in het informatiecentrum.

  4. Beperk de stremming

    Beperk de stremming

    De Wilhelminasluis, Beatrixbrug en Wilhelminabrug vormen de belangrijkste kruising van wegen en water door Zaandam. Een slimme planning zorgt ervoor dat de stremming van vaar- en wegverkeer zo kort mogelijk is, waardoor de hinder zo beperkt mogelijk blijft. Voor fietsers en voetgangers blijft het centrum te allen tijde bereikbaar door een tijdelijke pontonbrug over de Voorzaan.

  5. Bewezen techniek

    Van de Wilhelminasluis zijn niet alle oorspronkelijke tekeningen meer voorhanden. Tijdens het werk vinden we uit hoe de sluis en bruggen zijn opgebouwd. Door de verschillende disciplines voorafgaand deelprocessen te laten uitwerken met behulp van het LEAN-systeem voorkomen we verrassingen en blijft de planning robuust.

In beeld

Hoe verbreden we de Wilhelminasluis?
Hoe verbreden we de Wilhelminasluis?
Hoe verbreden we de Wilhelminasluis?