Skip to content
11-Vermeerstraat_A9_3456
Verduurzaming huurwoningen, Sittard

Duidelijke communicatie essentieel

16 november 2023
Sittard
2022-2023
6 miljoen
Woningcorporatie ZOwonen

In de Sittardse wijk Stadbroek krijgen 95 huurwoningen een duurzame upgrade. Met spouwmuurisolatie, bodemisolatie, hr++ glas, mechanische ventilatie en een nieuw geĆÆsoleerd dak met zonnepanelen genieten bewoners straks van een comfortbal en energiezuinig huis dat waar nodig ook wordt voorzien van een nieuwe badkamer, keuken en toilet. Tijdens de renovatie verblijven de huurders in hun woning. Daarom wordt het Heijmans Bā€™woond 5 stappenplan gevolgd waarbij bewoners en opdrachtgever nauw worden betrokken in het renovatietraject. Met als resultaat een soepele uitvoering met zo min mogelijk overlast.

Vijf keer bijzonder

1. Heijmans Bā€™woond

Omdat bewoners tijdens de werkzaamheden in hun huis blijven wonen, is het beperken van overlast essentieel. Vandaar dat zij nauw worden betrokken bij de voorbereiding, uitvoering en oplevering. Voor en tijdens het renovatietraject nemen ZOwonen en Heijmans bewoners bij de hand met gesprekken, informatiefolders en brieven in verschillende talen ā€“ wat wordt verwacht van de huurders en welke taken voert Heijmans uit.

2. Upgrade

Stadbroek is een volkswijk met voornamelijk jaren ā€™60 woningen. Door de duurzame renovatie krijgen de verouderde huurhuizen een upgrade naar een B of C-label. Enkele woningen worden bovendien voorzien van een groen dak. Deze upgrade heeft een positieve uitstraling naar de wijk.

3. Logistiek

Het renoveren van de 95 woningen is een logistiek hoogstandje. Zeker gezien de asbestverwijdering met bijbehorende beschermingsactiviteiten. Daarnaast moeten straten autovrij worden gemaakt vanwege steigerbouw en af- en aanvoer van materialen. Om juist de logistieke aanvoerlijnen van bouwmaterialen zo kort mogelijk te houden, is gekozen voor opslag in een nabij gelegen opslagterrein.

4. Diversiteit bewoners

Bewoners van de huurwoningen vormen een divers palet aan nationaliteiten en leeftijden. Dit brengt de nodige uitdagingen met zich mee. Daarom heeft Heijmans en ZOwonen vĆ³Ć³r de start bewoners op verschillende manieren geĆÆnformeerd. Bijvoorbeeld met heldere folders en brieven in verschillende talen plus individuele huisbezoeken.

5. Communicatie

Vanwege de diversiteit van bewoners is duidelijke communicatie essentieel. Voor de dagelijkse werkzaamheden en de planning gebruiken bewoners de speciale bā€™woond app waarop zij allerlei actuele informatie vinden en vragen kunnen stellen over de werkzaamheden in hun huis. Daarnaast bespreken twee door de wol geverfde (hoofd)uitvoerders van Heijmans een aantal keer met bewoners met behulp van Google translate wat zij kunnen verwachten, hoe het traject verloopt en wat zij thuis moeten voorbereiden.

Neem contact met ons op