Nieuw station in historisch gebouw

Dagelijks passeren circa 60.000 reizigers Centraal Station Eindhoven. Dit rijksmonument, gebouwd in 1956, kan het aantal verwachte treinreizigers in 2020 niet meer aan. De teller staat dan op circa 115.000 treinreizigers per dag. Met de herinrichting van de stationspassage wordt dit probleem verholpen en kan het toenemende aantal treinreizigers vloeiend doorstromen.

  • Eindhoven
  • 2013-2016
  • 32,7 miljoen
  • ProRail

Vijf keer bijzonder

  1. Dubbele capaciteit

    Dubbele capaciteit

    Met een nieuwe, 13 meter brede reizigerspassage, kan het station een dubbele capaciteit aan treinreizigers aan. Door extra trappen, op – en neergaande roltrappen en reizigersliften aan te brengen is ieder perron goed toegankelijk. Voeg hier winkels en horeca aan toe en het station krijgt een sfeervolle uitstraling.

  2. Treinreiziger gaat voor

    Treinreiziger gaat voor

    Minimale hinder voor de treinreiziger; dat is het belangrijkste speerpunt van dit project. Door het aanbrengen van een tijdelijk perron wordt de reizigerscapaciteit gehandhaafd en is de vertraging voor reizigers minimaal.

  3. Stationslounge

    Naast de verbreding van de stationstunnel komt er ook een loungepassage voor treinreizigers. Deze ruimte wordt gebouwd in de huidige stationspassage en vormt het rustcentrum van het station. Hier kunnen reizigers ongestoord wachten op de trein of een kop koffie drinken.

  4. Monumentaal jasje

    Monumentaal jasje

    Station Eindhoven is een van de grootste rijksmonumenten van de lichtstad. De monumentale overkapping zorgt ervoor dat de uitstraling van het station hetzelfde blijft. Oud en nieuw komen ondergronds en in het gebouw samen.

  5. Explosieven

    Station Eindhoven is gebouwd tijdens de wederopbouwperiode na de Tweede Wereldoorlog. Niet zo gek dat hier dan ook 8 bommen zijn gevonden door de explosievendienst. Dagelijks wordt het werkterrein nog gescand op explosieven.

In beeld

Animatie
Animatie
Animatie Nieuwe stationspassage