Ontwarren van een onveilige spaghetti

De ondertunneling van het spoor in Bilthoven zorgt voor een veilige verbinding tussen het noorden en het zuiden van het Utrechtse dorp. Dankzij de in korte tijd ingeschoven tunnel onder het spoor worden snel, langzaam en spoorverkeer van elkaar gescheiden.

  • Bilthoven
  • 2012-2015
  • 13,3 miljoen
  • ProRail

Vijf keer bijzonder

  1. Veilig ondergronds

    Veilig ondergronds

    De Soestdijkseweg Noord in Bilthoven was een gevaarlijke spoorwegovergang. Door de verbinding tussen het noorden en het zuiden van het dorp onder het spoor te plaatsen, kunnen trein-, auto-, fiets- en voetgangersverkeer veilig hun weg vervolgen.

    Tags

  2. Knooppunt van expertises

    Knooppunt van expertises

    In dit project komen onze expertises mooi samen. Het grof betonwerk voor de tunnel, de stijlvolle afbouw met natuursteen en de bouw en turn-key oplevering van een fietsenstalling voor de NS. Alles in een hand, netjes op elkaar afgestemd.

    Tags

  3. 100 uur sprinten

    Een tunnel onder het spoor kon maar op een manier worden gemaakt: inschuiven van de spoordekken. Het treinverkeer lag 100 uur stil en de naast het spoor gebouwde dekken werden onder het spoor geschoven.

  4. Tribune bij de bouw

    Tribune bij de bouw

    Weinig bouwprojecten kunnen zeggen dat het publiek op de tribune staat te joelen. De onderdoorgang in Bilthoven wel. Bij het inschuiven van de spoordekken was de speciaal naast de bouwplaats opgetrokken tribune goed gevuld.

    Tags

  5. Zachtjes aan

    Een tunnel aanleggen onder het spoor en midden in de bebouwde omgeving. Dat moet zachtjes aan. Niet heien, maar boren bijvoorbeeld. Je buren vooraf vertellen wat je doet en heel goed de gevolgen van de bouw monitoren voor de gebouwen in de buurt.

In beeld

Op de tribune
Op de tribune
Op de tribune Vol spanning toekijken in Bilthoven