Zonder wissel naar Amsterdam

Dagelijks reizen een groot aantal treinreizigers van A naar B. Tussen Eindhoven en Amsterdam rijden er 4 treinen per uur en in Den Bosch stappen dagelijks 21.000 reizigers in en uit de trein. Storingen en vertragingen wil je dan liever voorkomen. Door het toevoegen van een fly-over en nieuwe spoorbrug is dit probleem verholpen.

  • 's-Hertogenbosch
  • 2011-2014
  • 33 miljoen
  • ProRail

Vijf keer bijzonder

  1. Ontvlechten

    Ontvlechten

    Door de vele wissels in een traject is de kans op vertraging groot, hinder die het traject Amsterdam/Eindhoven ondervond. Door het ontvlechten van de sporen tussen Utrecht/Den Bosch en Nijmegen/Den Bosch behoort deze hinder tot de verleden tijd.

  2. 15-daagse buitendienststelling

    15-daagse buitendienststelling

    15 dagen buitendienst betekent 15 dagen non-stop werken. De huidige spoorbrug werd ‘gesloopt’ en er werd een nieuwe brug geplaatst. In totaal werkten hier 300 mensen aan mee. Een uitzonderlijke prestatie.

  3. Verkorte bouwtijd

    Het project kon door 650 ton aan prefab beton eerder opgeleverd worden. Door het beton toe te passen voor de realisatie van de brugdekken en door een aangepaste uitvoeringsvolgorde konden de sporen eerder in gebruik worden genomen.

    Tags

  4. Gouden kous

    Gouden kous

    De spoorbruggen zijn gewikkeld in een door architect Marius Wildenberg ontworpen gouden kous. Deze heeft een totale oppervlakte van circa 13.000 m2 , is 17,5 kilometer lang en heeft één jaar gekost om te monteren. Hiermee is Den Bosch een eyecatcher rijker.

  5. Stilte bouwen

    Langs een groot deel van het traject zijn nieuwe, transparante geluidsschermen geplaatst, die passen bij de uitstraling van het project. Op 30 centimeter afstand is een extra gaasconstructie geplaatst om graffitispuiters te ontmoedigen.

    Tags

In beeld

Spoorvernieuwing
Spoorvernieuwing
Spoorvernieuwing In 4 minuten