Feest der specialismen

Een belangrijke route van en naar de wereldhaven in Rotterdam gaat onder andere langs de sluizen in Sambeek en Belfeld, waar jaarlijks zo’n 50.000 schepen over de Maas varen. De complexen werden gereviseerd en aangepast om grotere schepen aan te kunnen zodat ze weer decennia vooruit kunnen.

  • Sambeek & Belfeld
  • 2011 -2014
  • 48 miljoen
  • Rijkswaterstaat

Vijf keer bijzonder

  1. Multidisciplinair

    Multidisciplinair

    Een grote hoeveelheid specialisten werkten integraal mee aan dit project. Van elektrotechniek tot hydrauliek. Van metalen sluisdeuren tot onderwaterbeton storten. Van monitoring van grondwater tot slimme logistiek. Het zijn maar enkele voorbeelden.

  2. Twee sluiscomplexen, een werkwijze

    Twee sluiscomplexen, een werkwijze

    De twee sluiscomplexen stammen uit eind jaren ‘20. De west- en middensluis werden gereviseerd, de oostsluis werd omgebouwd voor grotere schepen. Ervaringen opgedaan in Sambeek werden toegepast bij Belfeld en omgekeerd, waardoor in kortere tijd hoge kwaliteit werd geleverd.

  3. Flexibel samenwerken

    Het werk was niet vooraf in beton te gieten. De samenwerking tussen opdrachtgever en -nemer vereistte flexibiliteit om onverwachte problemen, zoals de vondst van explosieven en vervuilde grond, aan te pakken.

  4. 40 ton op de millimeterwerk nauwkeurig

    40 ton op de millimeterwerk nauwkeurig

    De nieuwe sluisdeuren wegen 40 ton per stuk en het plaatsen van de giganten is millimeterwerk. De deuren van de puntsluizen openen en sluiten in stappen en dat vraagt veel nauwkeurigheid om alle krachten goed af te kunnen dragen. Nu is het net als een keukendeurtje dat soepel dichtvalt.

  5. Plannen voor hoog water

    Werken aan de sluiscomplexen was niet alleen een kwestie van de werkbare dagen op de bekende manier plannen, maar ook rekening houden met hoog water. Bij hoog water moest binnen 36 uur al het materiaal en materieel weg zijn en het terrein uitspoelbestendig worden gemaakt.

In beeld