Helpende hand bij renovatie

De 184 appartementen in de Groningse Castorflat worden stevig onder handen genomen. Een nieuwe keuken, badkamer, toilet én cv-installatie. Toch kunnen de bewoners, voornamelijk zeventigplussers, er blijven wonen tijdens de intensieve renovatie. Ontzorgen staat hier namelijk voorop.

  • Groningen
  • 2015-2018
  • 3,4 miljoen
  • Lefier Groningen

Vijf keer bijzonder

  1. Optimale voorbereiding

    Optimale voorbereiding

    Ruim voor aanvang van de werkzaamheden is samen met de opdrachtgever gekeken naar de mogelijkheden en beperkingen binnen dit project. Hierbij is de persoonlijke situatie van alle bewoners in kaart gebracht. Resultaat? Een plan van aanpak gericht op minimale overlast.

  2. Maatwerk

    Maatwerk

    Dit betekent dat er maatwerk wordt geleverd; de aanpak en werkwijze verschillen per appartement. Daarbij is er extra aandacht voor het welzijn en de persoonlijke omstandigheden van de bewoners. De bouwwerkzaamheden starten bijvoorbeeld pas nadat de thuiszorg in de ochtend is geweest.

  3. Intensief contact

    Vakmensen, geselecteerd op hun sterke sociale vaardigheden en flexibiliteit, hebben intensief contact met de bewoners en maken een hoge mate van ontzorgen waar. Van het leeghalen van keukenkastjes tot het bijstaan van een bewoner gedurende een verdrietige periode.

  4. Adempauze

    Adempauze

    Halverwege de grondige renovatie krijgen de bewoners een adempauze. Na het verwijderen van de oude cv-installatie en het plaatsen van de nieuwe, volgt een rustperiode van twee weken. Hierna worden de keuken, badkamer en toilet aangepakt.

  5. Lessons learned

    Leerzame ervaringen uit eerdere renovatieprojecten komen van pas. Zoals de grondige voorbereiding voor de renovatie van de flats in het Valeriuskwartier in Leeuwarden. En de verduurzaming van 380 woningen in Voerendaal. Waar intensief contact met bewoners leidde tot maatwerk binnen één proces.

In beeld