project Kanaleneiland
Vijf keer bijzonder
-
Historie
Kanaleneiland is in 1958 ontworpen door stedenbouwkundige C.M. van der Stad. Industriële bouwmethodes en de opkomst van de auto waren leidend voor de ontwikkeling van de wijk in het zuiden van Utrecht. Met als gevolg dat Kanaleneiland wordt gekenmerkt door een ver doorgevoerde rechtlijnigheid, een veelvuldige herhaling van hetzelfde gebouwenpatroon en brede doorgaande verkeerswegen.
-
Uitwerking in fasen
De verbetering van Kanaleneiland-Centrum bestaat uit 6 deelplannen: In deelplan 1 zijn nieuwe woonblokken gebouwd met autovrije binnenstraten. In deelplan 2 is een nieuwe ROC gerealiseerd. In deelplan 3 komen nieuwe wijkvoorzieningen gecombineerd met huizen. In deelplan 4 & 5 staat ‘renovatie’ centraal en in deelplan 6 komt het vernieuwde winkelcentrum. Inmiddels is het project afgerond en zijn er geen huizen meer te koop.
Tags
-
Functies toevoegen
Lege woningen zijn tijdelijk verhuurd aan creatieve bedrijfjes en studenten. Hierdoor zijn nieuwe groepen naar de wijk gekomen en blijft Kanaleneiland – in aanloop naar de vernieuwing – leefbaar en levendig.
Tags
-
Meer renovatie
De concrete resultaten van de verbetering door nieuwbouw zijn al goed zichtbaar. Voor de vernieuwing van de resterende deelgebieden is gekozen voor een gevarieerd programma van overwegend ingrijpende renovatie, beperkte sloop/nieuwbouw en aanpassing van de openbare ruimte.
Tags
-
Het wordt mooi!
Vernieuwing is nodig. Maar Kanaleneiland is nu ook al mooi, vinden veel bewoners. Het is een gebied vol diversiteit, met kunst en cultuur, levendigheid, waar mensen uit 150 verschillende culturen samenwonen, studeren, werken en recreëren.

