Opgelegd staat netjes

In de N280, de verbindingsweg tussen de A2 en Roermond, ligt de 300 meter lange Hornerbrug over het Lateraalkanaal. Heijmans Span- en Verplaatsingstechnieken vervangt tussen de herfstvakantie en Kerstmis alle voegovergangen en zeven opleggingen, en voert betonreparaties uit. Andere Heijmans bedrijven brengen nieuw asfalt en markeringen aan en voeren werkzaamheden uit aan geleiderail en taludbekleding.

  • Roermond
  • okt-dec 2016
  • 1,7 miljoen
  • Mourik-Dynniq / Rijkswaterstaat

Vijf keer bijzonder

  1. Optimale samenwerking

    Optimale samenwerking

    De problemen aan de Hornerbrug waren groot en urgent. Om die reden wilde Rijkswaterstaat dat één partij nog dit jaar de renovatie van de brug zou uitvoeren. Heijmans heeft alle benodigde kennis in eigen huis en kreeg daarom de opdracht. Mede dankzij de optimale samenwerking en het vertrouwen tussen opdrachtgever, hoofdaannemer en Heijmans is alles voor kerst klaar.

  2. Snelle doorlooptijd

    Snelle doorlooptijd

    Pas kort voor de bouwvak kreeg Combinatie Mourik-Dynniq en aansluitend Heijmans de opdracht, vijf maanden later moest het werk klaar zijn. Bij zo’n strakke planning is het handig als je verschillende vakgebieden in eigen huis hebt. Bijzondere disciplines zoals voegovergangen, opleggingen, vijzelen en meer gangbare zoals betonreparaties, asfalt, geleiderail en markering.

  3. 2-0 systeem

    De N280 over de Hornerbrug is een belangrijke toegangsweg voor Roermond. Om het verkeer zo min mogelijk te hinderen, mocht tijdens (Duitse) feestdagen en tijdens weekenden op de hoofdrijbanen niet gewerkt worden. Gedurende twee wegafsluitingen kon het verkeer toch doorrijden dankzij een 2-0-systeem. Door efficiënt en 24/7 te werken haalden we alle deadlines.

  4. Geluidsreducerend

    Geluidsreducerend

    De oude lamellenvoegovergangen van de Hornerbrug vormden een gevaar voor het verkeer. Ze zijn vervangen door een enkelvoudige en meervoudige voegovergang, die samen met leverancier Hartmann Engineering en producent Aigner Albrecht Anlagenbau GmbH door Heijmans zijn ontwikkeld. De nieuwe RTD-voegen zijn zeer geluidsreducerend en onderhoudsarm.

  5. Nieuwe opleggingen

    De opleggingen van het westelijk landhoofd van de Hornerbrug vertoonden ernstige schade. Om de nieuwe opleggingen van Maurer Söhne te kunnen plaatsen moest een constructie met een kracht van 120 ton de brug stabiel houden. Daarna is het dek 1,4 millimeter gevijzeld. De oude opleggingen zijn inmiddels verwijderd en de nieuwe worden de komende weken geplaatst en afgewerkt.

In beeld

Timelapse
Timelapse
Timelapse Inhijsen voegovergang