De Rode Loper van Amsterdam

Het Damrak is een van de drukste plekken in Amsterdam. Per dag verplaatsen tienduizenden mensen zicht per tram, auto, fiets en te voet tussen het Centraal Station en de binnenstad. Om meer ruimte te creëren voor voetgangers en fietsers investeert gemeente Amsterdam in de herinrichting van het Damrak. Deze ‘Rode Loper’ wordt het visitekaartje van onze hoofdstad.

  • Amsterdam
  • 2013-2014
  • 2,8 miljoen
  • Gemeente Amsterdam

Vijf keer bijzonder

  1. Wit matras

    Wit matras

    Ooit gedacht dat je onder de weg witte matrassen aan treft? Het bestaat echt. Voor het vervangen van de trambaan is voor de fundering wit piepschuim (geëxpandeerd polystyreen) gebruikt. Deze techniek is nog niet eerder toegepast in een binnenstedelijk project als deze.

  2. Rolling out the Red Carpet

    Rolling out the Red Carpet

    De vernieuwing van het Damrak is een onderdeel van het project ‘Rode Loper’. De stad krijgt een nieuwe en aantrekkelijke entree die boven de Noord/Zuidlijn loopt. Hiermee krijgen de voetgangers in het dynamische en intensieve gedeelte van de stad meer ruimte.

  3. Topdrukte

    Wekelijks heeft het Damrak zo’n 420.000 bezoekers. Bewoners en toeristen nemen dagelijks een rustpauze met als uitkijkpunt de werkzaamheden aan het Damrak. Een excursie an sich waarbij ze het project iedere dag zien opbloeien.

    Tags

  4. 100 jaar oud

    100 jaar oud

    Naast de werkzaamheden aan de trottoirs, rijbanen en tramsporen is ook de 100 jaar oude kademuur vervangen. Deze 160 meter lange kademuur is gebouwd boven de tunnel van de Noord/Zuidlijn. Een plek waar de rondvaartboten én toeristen bij het Damrak samen komen.

    Tags

  5. Altijd bereikbaar

    Werken op het Damrak is niet vanzelfsprekend. Winkels als de Bijenkorf en C&A moeten bereikbaar zijn, de brandweer moet kunnen afheisen en de tram moet altijd kunnen rijden. Dit betekent een goede planning én afstemming met de omgeving en leveranciers.

    Tags

Bouwen in de binnenstad