Schijndel stroomt door

Sinds de sterke economische ontwikkelingen in de regio Noordoost-Brabant blijft de bereikbaarheid van het openbare vervoer achter. Toenemend verkeer, lawaai en het klimaat- en energieprobleem vragen om maatregelen. Met een nieuwe fietstunnel tussen Schijndel en Wijbosch ondervinden auto’s minder opstopping en kunnen fietsers veilig de weg op.

  • Schijndel
  • 2015-2015
  • 2,8 miljoen
  • Gemeente Schijndel

Vijf keer bijzonder

  1. Hoogwaardig OV

    Hoogwaardig OV

    Om de mobiliteitsproblemen op te lossen tussen Veghel en ’s-Hertogenbosch wordt de bereikbaarheid in Schijndel verbeterd door Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV). Via verschillende opstappunten komen HOV, – auto-, trein- en fietsverbindingen samen.

  2. Goede doorstroming

    Goede doorstroming

    Niet alleen de fietstunnel heeft zijn voordelen. De realisatie van twee bushaltes en de verbreding van het kruispunt zorgt voor een betere doorstroming van het verkeer. Het nabije industrieterrein wordt hiermee nóg toegankelijker voor bezoekers.

  3. Slakkenhuis

    Door beperkte ruimte wordt aan de kant van Wijbosch een ‘slakkenhuis’ geconstrueerd. Met een sterke draai van 180° komen fietsers vanuit de tunnel op hetzelfde niveau als de rondweg. Hier kunnen zij veilig hun fiets stallen en direct de bus nemen.

  4. Trekpleister

    Trekpleister

    De bouw van de fietstunnel is de nieuwe hotspot onder de bewoners. De fietsbrug leeft in Schijndel. Met dagelijks bezoekers en passanten wordt het werk nauwlettend in de gaten gehouden.

  5. Op het droge

    De tunnel wordt aangelegd in grondwater. Door filters aan te brengen in de grond wordt het grondwater onttrokken en kan er in het droge gebouwd worden. 250 meter verderop wordt het water weer in de grond geïnfiltreerd zodat het grondwater niet verloren gaat.

In beeld

Fietstunnel
Fietstunnel
Fietstunnel Vanuit de lucht