Attractie voor durfals

De nieuwe achtbaan van de Efteling neemt bezoekers mee naar de periode van de Nederlandse mijnbouw in de 19e eeuw. In de dive coaster ‘Baron 1898’ storten durfals in een vrije val van 37,5 meter een mijnschacht in. Met de bouw van de mijnfabriek brengt Heijmans het gethematiseerde verhaal over de hebzuchtige mijnbaron Gustave Hoogmoed feilloos tot leven.

  • Kaatsheuvel
  • 2015-2015
  • -
  • Efteling BV

Vijf keer bijzonder

  1. De kunst van toen

    De kunst van toen

    Zo’n 30 jaar geleden werd de laatste uit baksteen opgebouwde schoorsteen in Nederland gemaakt. Het is gelukt de 22 meter hoge zwart geblakerde schoorsteen er uit te laten zien alsof hij er al 100 jaar staat. Bewust is een deel van de bakstenen gebroken en zijn ongelijkmatig aan elkaar gevoegd.

  2. Voortschrijdend inzicht

    Voortschrijdend inzicht

    Het ontwerp van de Efteling vormde de basis voor het constructief en bouwkundig ontwerp. Bijzonder is de uitvoering hiervan. Ook tijdens de bouw zijn onderdelen in korte tijd beoordeeld, geoptimaliseerd en verwezenlijkt. Dat moest met name omwille van de korte bouwtijd.

  3. Lean bouwen

    De ambitie van de Efteling om de attractie binnen 10 maanden op te leveren was een bijna onmogelijke uitdaging. Het planningsproces werd aangescherpt en dat leidde er toe het project lean te gaan bouwen.

    Tags

  4. Dag start

    Dag start

    Dagelijks, stipt om 9:00 uur, kwam het bouwteam samen om de werkzaamheden voor die dag door te nemen en te bespreken. Continu zoeken naar verbeteringen en deze op de kortst mogelijke termijn doorvoeren bleek een teamprestatie. De deadline is gehaald.

  5. Succes herhalen

    Wat maakt mijnarchitectuur bijzonder en hoe zag de aankleding eruit? De kunst van thematisch bouwen is weer gelukt. Dat bewijzen geveldetails zoals muizentanden, togen met hoek- en sluitstenen en het stucwerk. Na Efteling Bosrijk, Raveleijn en Aquanura mogen we nu ook Baron 1898 aan ons lijstje toevoegen.

In beeld

The making of
The making of
The making of Baron 1898