Spelen en ontspannen op een tunnel

Een betere doorstroming en bereikbaarheid van de noordelijke Randstad: dat is het doel van de uitbreiding van de A9 tussen de knooppunten Holendrecht en Diemen, de Gaasperdammerweg. De werkzaamheden aan de A9 maken deel uit van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA).

  • Holendrecht - Diemen
  • 2015-2021
  • 700 miljoen
  • Rijkswaterstaat

Vijf keer bijzonder

  1. Partners

    Partners

    In opdracht van Rijkswaterstaat voert IXAS het project A9 Gaasperdammerweg uit. IXAS is een samenwerkingsverband tussen Ballast Nedam, Fluor, Heijmans en 3i, opgericht voor het project A9 Gaasperdammerweg. Het betreft een DBFM-contract.

    Tags

  2. 20 jaar

    20 jaar

    Na realisatie van de weguitbreiding is het consortium 20 jaar lang verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud. Het park wordt direct na oplevering aan de gemeente Amsterdam overgedragen.

    Tags

  3. Een goede buur

    Overlast voor de omgeving wordt zoveel mogelijk beperkt. Zo staat bij de wijk Kantershof de bouw van een nieuw geluidsscherm vroeg op de planning. Daarnaast wordt veel zand per schip over de Gaasp vervoerd, waardoor er circa 75.000 minder ritten over de openbare weg nodig zijn.

    Tags

  4. Leefbaarheid+

    Leefbaarheid+

    De A9 wordt verbreed naar 5 rijstroken per rijrichting en een wisselstrook. Circa 3 kilometer van de A9 komt in een landtunnel. Zo wordt in de woonwijken langs de tunnel de lucht schoner en is er minder geluid. In augustus start de bouw van de wisselbaan, zodat een deel van het verkeer tijdens de bouw via de wisselbaan kan worden omgeleid.

  5. Groot park

    Bovenop het dak van de tunnel komt een park, dat de verschillende wijken in Amsterdam Zuidoost met elkaar verbindt. In het park is straks volop ruimte om te spelen en ontspannen.

Langste landtunnel
Langste landtunnel
Langste landtunnel Zo wordt de tunnel gebouwd