
Als één van de grootste luchthavens van Europa verwerkte Schiphol in 2013 ruim 52 miljoen passagiers en 1,5 miljoen ton vracht. Schiphol biedt reizigers, bezoekers, werknemers en werkgevers alle faciliteiten en diensten die zij nodig hebben, 24/7. Heijmans helpt de organisatie in het streven deze ambitie waar te maken, door als maincontractor te zorgen dat de infrastructuur en faciliteiten beschikbaar zijn.
Vijf keer bijzonder
1. Vertrouwen
Heijmans ontwikkelt zich tot asset manager: niet puur uitvoerend aannemer, maar meedenkend in advies, ontwerp en onderhoudsstrategie. Een gedeelde verantwoordelijkheid voor onderhoud en beheer waardoor Schiphol zich kan concentreren op regie en strategie, terwijl Heijmans de dagelijkse zorg uit handen neemt.


2. Drie cruciale onderdelen
Heijmans is verantwoordelijk voor onderhoud, nieuw- en verbouw in drie cruciale onderdelen. ‘Vluchtafhandeling’: onderhoud en aanleg van start-, landings- en andere banen. ‘Bereikbaarheid’: infrastructuur op het openbaar toegankelijk terrein. En ‘Transport van elektriciteit’: het netwerk van energietransport en distributie.
3. Slim georganiseerd
De luchthaven is continu in bedrijf. Daarom wordt onderhoud en beheer van infrastructuur zo slim georganiseerd dat het transport van vliegtuigen, goederen en personen altijd door kan gaan. Het grootste compliment is dan ook wanneer reizigers en bezoekers niets van ons werk merken.

4. Veiligheid boven alles
De veiligheid van reizigers, bezoekers en personeel is prioriteit nummer 1. Dat vraagt om strikte procedures en zorgvuldige voorbereiding: van 100% controle van mensen en goederen tot speciale begeleiding bij werk aan luchtzijde. Maar ook om flexibiliteit: het (vlieg)verkeer en weersomstandigheden kunnen last minute de hele planning doorkruisen.
5. Integraal van fietspad tot landingsbaan
Het werk op Schiphol is divers: van een fietspad tot een start- en landingsbaan of compleet OV-knooppunt met energieneutrale overkapping. Alle betrokken disciplines werken samen aan een passende totaaloplossing voor elke behoefte. Vanuit een centrale visie, een consistente aanpak en één duidelijk aanspreekpunt voor Schiphol.