Zoek de verschillen: van ontwerp naar realiteit

10 december 2014

Een gebouw als het Nationaal Militair Museum valt niet zomaar uit de lucht. Een team van ruim honderd mensen heeft meer dan een jaar aan het plan gewerkt. Een enorme investering die zich inmiddels terugbetaalt. De intensieve voorbereiding maakte het destijds mogelijk om het museum al vrijwel volledig te visualiseren. Zowel op hoofdlijnen als detailniveau. Het museum kwam zo virtueel al tot leven. Nu, twee en een half jaar later, opent het museum zijn deuren en zijn de 'visuals' werkelijkheid geworden. Tijd voor een vergelijk. Verschuif de foto over het ontwerp en ontdek de verschillen en verbaas je over de overeenkomsten. 

Welkom: oog in oog met Leopard tank

De entreebrug werkt als een soort verzamelplein. De banken rechts, met drinkfontein en sigaretten-dover zijn daar later aan toegevoegd. Deze verfijning heeft na de oorspronkelijke bieding plaatsgevonden. Bezoekers die even op elkaar wachten voordat ze het museum in gaan, of weggaan, kunnen zich hier verzamelen. De Leopard 1V gevechtstank bij de entree is op een betonnen verhoging geplaatst en qua plek iets verschoven. Zo komt deze nu mooier tot z’n recht en wordt door het betonnen ‘voetstuk’ meer benadrukt als collectiestuk.

Entree: start je bezoek

Het meest opvallende verschil tussen het ontwerp en de definitieve situatie is de bebording, ofwel ‘lampion’ boven de entreebalie. De uitwerking met informatie over de verschillende themahallen heeft plaats gemaakt voor een camouflagedoek, die meer neutraal en tijdlozer is. De print aan de linkerzijde van het doek verschilt ten opzichte van het rechterdeel; deze loopt over van afbeeldingen van flora en fauna naar museaal. Het ontwerp verwijst zo naar het veelzijdige karakter van het totale museumgebied.

Nederland: onze militaire geschiedenis

Doordat de oude atlas en globe uiteindelijk kwamen te vervallen, werd ook de vitrine overbodig. Deze maakt nog wel deel uit van het oorspronkelijke ontwerp. Inhoudelijk komt het verhaal nu terug in de audiovisuele projecties.

Nederland: levensecht decor

De paarden zijn tijdens de realisatie nog realistischer en dynamischer uitgewerkt. Dit komt bijvoorbeeld terug in de meer oneffen ondergrond waar de paarden met de pontonwagen op staan. Daarnaast is de dynamiek van hoe het paard de kar trekt en de aangespannen tuigage realistischer uitgewerkt. Zo ervaar je beter hoe destijds een pontonwagen in de modder werd voorgetrokken. 

De krijgsmacht: organisatie en structuur

In deze hal kan je de indrukwekkende TEDx speech 'Why I chose a gun' van Peter van Uhm bekijken. Je ziet zijn gezicht nog net door de opening. De positie van de eilanden voor de krijgsmachtonderdelen is iets veranderd. Het luchtmobiel speciaal voertuig (LSV) staat op een andere plaats dan in de rendering aangezien landmacht en Marechaussee zijn omgewisseld.

Rustruimte voor publiek: kruispunt van themahallen

De ‘lichtlijn’ zoals die op de foto te zien is loopt vlekkeloos over op het originele ontwerp voor deze rustruimte midden in het museum. Een verbetering is aangebracht door het plafond van de gangen die uitkomen op de rustruimte te verlagen. Hierdoor wordt de rustruimte meer geaccentueerd.

Espressobar: koffie met uitzicht

Midden in het beeld is een bewegwijzeringspaal te zien. Deze is later toegevoegd aan het museumontwerp en was niet opgenomen in de bieding. Direct naast de espressobar rechts een Duitse V-2 raket te zien. Hoewel deze in eerste instantie opgehangen zou worden in het restaurant, was het gepaster om museumbezoekers er niet onderdoor te laten lopen. Dit type raket werd vanaf 1944 vanuit de Nederlandse kusttreek op London afgeschoten en maakte duizenden slachtoffers.

Dogfight: zeven jachtvliegtuigen in volle vlucht

Let hier met name op de overeenkomst van het vliegtuig links op de startbaan. Deze is in de praktijk op bijna exact dezelfde plek gezet als op de visualisatie. Groter in beeld is de dogfight (luchtgevecht) aan de rechterzijde in het beeld. De straaljagers bevinden zich in een langwerpige ruimte van tachtig meter lang en dertien meter hoog. Zeven naoorlogse jachtvliegtuigen zijn hier van oud naar nieuw opgesteld in een rollend luchtgevecht. De straaljagers zijn niet alleen vanaf de vloer te bewonderen, maar ook op hoogte vanaf het entreebalkon van waaruit de foto is gemaakt.

Noordhal: kanonnen in gelid

De Farman HF-20 aan de bovenzijde is gedraaid zodat hij in dezelfde richting ‘vliegt’ als alle overige vliegtuigen die voor de 2e Wereld Oorlog gebruikt werden. Het vliegt in feite mee met alle andere vliegtuigen van voor 1945. Het vliegtuig hangt nu iets lager zodat het nog beter te bekijken is vanuit de Pronkzaal op de 1e verdieping. De opstelling van het grondafweer is in het museum op jaartal geplaatst, waardoor de indeling afwijkt van het oorspronkelijke ontwerp.

Omgeving: natuur met een cadeautje

De natuur rondom het museum moet zich nog gaan ontwikkelen. Het terrein is wel klaar, maar nog niet af. De natuurlijke ontwikkeling is net begonnen en heeft tijd nodig. Over een jaar of twee zal het schraalgrasland en de eerste heide zich ontwikkeld hebben. De visual toont daarbij ook een zomerbeeld wat het contrast nog wat vergroot. 

Daarnaast is er op de foto een lichtmast te zien. Deze is er later bij gekomen om de entree goed te kunnen verlichten. Er bleek een betonnen wachthuisje op het terrein te staan die tevoorschijn kwam bij de natuurontwikkeling. Deze is als cadeautje blijven staan en geïntegreerd met het terrein.