"We vieren hier het dieptepunt"

12 juni 2014

“Dit is waarschijnlijk wel het langstlopende werk in uitvoering voor Heijmans geweest”, denkt Albert Timmerman hardop. De projectmanager spreekt over de Noord-Zuidlijn in hartje Amsterdam, waar deze week na twaalf jaar de bezems de plaats van hamers innamen. Het belangrijkste werk zit erop en de bouwplaats wordt opgeruimd. Tijd voor een update over dit markante project.

“Eigenlijk gaat het om twee projecten. Aan de centrumzijde, dus voor het Centraal Station aan het Damrak, hebben we drie caissons afgezonken. Dat is een 100% Heijmanswerk geweest, waar veel disciplines aan mee hebben gewerkt. Van grondwerk en funderingstechnieken tot restauratiewerk. Na de aanbesteding in 2001 startte het werk in juli 2002. En nu is het alleen nog een beetje opruimen en dan is het laatste beetje weg.”

Opbouw & afzinken
Opbouw & afzinken
Opbouw & afzinken Caissons

“Het aanleggen van de vriesverbindingen tussen de tunnelbakken was wel het meest spannende, technisch gezien. Maar ik denk dat het werken op deze locatie, hartje Amsterdam, pal voor het centraal station, op zo’n drukke plek, uitdagender was. Hier komt alles samen. Omgevingsmanagement, veiligheid, hinder. Het is allemaal behoorlijk aan de orde gekomen en daar zijn we heel goed mee omgegaan. Dit project is een goede referentie voor andere projecten waar we hartje stad werken.”

Onder het IJ
Aan de IJ-zijde werkte Heijmans met Strukton aan de ondertunneling van het IJ voor de Noord-Zuidlijn. “We hebben daar drie elementen onder het IJ gelegd en een is onder het CS gevaren. Dat was ook best lastig. Je moet die elementen zien als een soort schoenendoos van elk 144 meter lang, 12 meter breed en 6 meter hoog van beton. De wet van Archimedes geldt daar, dus die bakken blijven drijven. Om ze af te zinken moet je ze vullen met water. Dat doe je met tanks met water erin. Drie tanks per element. Zodra je een element hebt afgezonken ga je per tank het tegengewicht aan beton terugstorten, waarna je die tank kan slopen. En zo gaat dat dan weer verder. Dat is een lastige fasering en logistiek, want we konden ook maar vanaf een kant erbij”, verheldert Albert het vakwerk aldaar.

“Bij dit deel komen we over drie jaar nog terug. Dan storten we letterlijk de laatste honderd kuub beton om het bouwgat in Noord te dichten. Dat is nu nog de bouwplaats van de afbouwaannemer. Maar wij vieren nu hier wel een hoogtepunt. Alhoewel, hier spreken we eigenlijk over het vieren van een dieptepunt”, stelt Albert lachend.