Vogels en vliegtuigen

16 maart 2017

Bouwplaatsmedewerkers op onze nationale luchthaven krijgen te maken met passerende vliegtuigen, een
security screening en speciale regels op het
gebied van ‘waar laat ik mijn etensresten’. Jan ter Burg, kwaliteit- en veiligheidscoördinator van Heijmans, en
Rob Kuiten, adviseur Bouw- en Arbeidsveiligheid Royal Schiphol Group, doen een boekje open.

12 Golden Rules of Safety

“De ambitie van Schiphol is om Europe’s Preferred Airport te zijn en te blijven. Veiligheid speelt hier een belangrijke rol in,” zegt Rob. “De veiligheid van reizigers, bezoekers en personeel staat met stip op één. Tevens is het van groot belang dat tijdens werkzaamheden alle operaties op Schiphol door blijven gaan.” Aannemers moeten zich houden aan de zogenaamde 12 Golden Rules of Safety van Schiphol. “Deze sluiten naadloos aan op ons eigen GO!-programma,” vult Jan aan.

20170315_heijmans_schiphol_0482_web.jpg

Jan ter Burg (links) en Rob Kuiten.

Van top tot teen gescreend

“Op Schiphol hebben we te maken met andere veiligheidsrisico’s dan bijvoorbeeld bij de bouw van een tunnel of kantoor,” vervolgt Jan. “Zo moeten we om onze verschillende bouwplaatsen te bereiken, regelmatig start- en landingsbanen kruisen. Bij deze vliegtuigoversteekplaatsen staan mensen van Schiphol klaar om Heijmans-mensen naar de overkant te begeleiden. Deze begeleiders staan per mobilofoon in contact met de havendienst.”

“Al het Heijmans-materieel is voorzien van een transponder, zodat de verkeerstoren hun bewegingen kan volgen op een radarscherm. Tevens moet elk voertuig herkenbaar zijn als Heijmans-voertuig. Daarom hebben we onze wagens laten voorzien van extra grote logo’s.” Een andere belangrijke veiligheidsmaatregel is de screening. “Iedereen die op Schiphol achter de beveiliging werkt is – net zoals de reizigers – van top tot teen gescreend,” zegt Rob Kuiten.

20170315_heijmans_schiphol_0425_web.jpg

Lichtkogels en geluiden

Een bijzonder veiligheidsvoorschrift is dat je geen voedselresten mag laten slingeren. “Voedsel trekt vogels aan en die gaan niet goed samen met vliegtuigen,” vervolgt Rob. “Als een vogel in een vliegtuigmotor belandt, kan dat schade aan de motor opleveren. Daarom is er op de luchthaven dag en nacht een vogelwacht actief. Hij rijdt in een speciale wagen, de ‘Kieviet’, langs de banen die in gebruik zijn en verjaagt de vogels met onder andere lichtkogels en geluiden.”

Het evenwicht

Jan: “Met Schiphol hebben we een zogenaamd Asset Management-contract. Dat wil zeggen dat we verantwoordelijk zijn voor drie cruciale onderdelen: vluchtafhandeling, bereikbaarheid en transport van elektriciteit. Binnen deze drie kerntaken vallen onder andere het onderhoud van de landingsbanen en de infrastructuur op het openbaar toegankelijk terrein. Tevens zijn we aansprakelijk voor het onderhoud van energietransport en het distributienetwerk.”

“Bij elk project horen weer andere veiligheidsrisico’s, dus naast de 12 Golden Rules of Safety, kunnen er per werk aanvullende veiligheidsmaatregelen van kracht zijn. Schiphol heeft er belang bij dat de baan zo kort mogelijk uit operatie is en voor ons beiden hebben de kwaliteit van het werk en veiligheid de hoogste prioriteit. Het evenwicht tussen ons en Schiphol bij het groot onderhoud van de Kaagbaan vonden we in een werkperiode van ruim negen weken.”

20170315_heijmans_schiphol_0405_web.jpg

Strakke coördinatie

Volgens Rob is het groot onderhoud van de Kaagbaan een complex project als het om veiligheid gaat. “Ruim zevenhonderd man moeten in negen weken de klus geklaard hebben. Dat kan alleen als je op veel locaties tegelijkertijd aan het werk bent. We opereren daarom met veel mensen en voertuigen op een kleine ruimte. Een goede planning en een strakke coördinatie is een must. Dat houdt soms in dat je bepaalde werkzaamheden niet gelijktijdig kan uitvoeren, omdat je dan risico’s naar elkaar toe veroorzaakt. Dit mag het werk niet vertragen en omdat je 24/7 werkt, is het minder eenvoudig om de verloren tijd in te halen.”

Met sprongen vooruit

Volgens Rob zijn er weinig onveilige situaties. “Dit komt deels omdat Schiphol het toezicht op en het overleg over veiligheid heeft geïntensiveerd, maar ook omdat aannemers steeds vaker hun eigen veiligheidsprogramma’s implementeren.”
Ook Jan merkt dat veiligheid een steeds belangrijker thema is in de sector. ”Daardoor zie je dat onze werknemers daar ook steeds bewuster mee omgaan. Zo gaat het elkaar aanspreken op onveilige situaties al veel beter dan vroeger, maar voor sommige medewerkers blijft de drempel te hoog. Dat moet dus beter. Gelukkig is er sinds 2014 de GO!-app, waarmee ze meldingen kunnen doen. De aantallen GO!-app meldingen stijgen, dus we gaan de goede kant op.”