Verborgen vakmensen

"Onze 'handymans’ zijn de drijvende kracht van Heijmans services."

19 juli 2017

Specialisten van Heijmans services onderhouden 24/7 installaties en gebouwen van onder meer Luchthaven Schiphol, de Technische Universiteit Eindhoven en het Meander Medisch Centrum in Amersfoort. Ze opereren altijd onder de radar, zodat reizigers, studenten en patiënten geen hinder ondervinden. Commercieel manager Marieke Spijkers over 'handymans' en digitale transformatie.

“Uniek is de integrale aanpak van bouw en installatietechniek. Steeds vaker koppelt Heijmans opdrachten aan langdurig beheer en onderhoud", vertelt Marieke Spijkers. "Dat vertaalt zich naar compacte teams van verschillende technisch- en bouwkundig-specialisten, die we intern bij de klant plaatsen. We onderhouden en beheren talloze gebouwen in midden en oost Nederland. Van kleine bankfilialen tot gevangenissen.”

Deze specialisten, oftewel ‘de handymans’, zijn de drijvende kracht achter services bij Heijmans. Zij zorgen dat bij opdrachtgevers alle installaties voldoen aan wet- en regelgeving. Maar ook een lamp vervangen, een spoedreparatie aan een klimaatsysteem of de nieuwbouw van een entree behoort tot hun takenpakket. “Een deel van hen werkt in teamverband vast bij de klant. De rest fungeert als ‘vliegende keep’ en zetten we in waar nodig,” aldus Marieke.

rkp-h-mspijkers-307426.jpg

Geen smerige schoenen

Goede dienstverlening bestaat niet alleen uit beheer en onderhoud. De manier waarop is zeker zo belangrijk. Servicemedewerkers werken niet op afgesloten bouwplaatsen, maar in gebouwen waar de primaire processen geen hinder mogen ondervinden.

Marieke: “Onze technisch specialisten zijn netjes gekleed, soms zelfs in de bedrijfskleding van onze klanten, en zijn communicatief sterk. Per project, soms zelfs per klus stemmen we af wanneer we het beste onderhoud of reparaties kunnen uitvoeren. Neem een ziekenhuis: eenvoudige zaken zoals boren en schroeven in de buurt van operatiekamers vergen een gedegen voorbereiding. Je kan niet even een belangrijke operatie stil leggen. Op die momenten zijn herrie en trillingen uit ten boze. Goed plannen en een flexibel team zijn daarom een must.”

Marieke Spijkers Heijmans Services fotograaf Rene Koster.jpg

Volgens Marieke is er in service-land een digitale transformatie gaande. "We kunnen ons onderhoud steeds beter voorspellen op basis van big data."

Praten met de klant

Service gaat uiteraard verder dan alleen aan je contractuele verplichtingen voldoen. Collega’s van Marieke zitten regelmatig samen met klanten om elkaar bij te praten over de voortgang van een project, klanttevredenheid en bijkomende wensen. "Sinds 2016 onderhouden we de kantoren en datacenters van de Belastingdienst in Apeldoorn. Het gaat om een prestatiecontract met een looptijd van 10 jaar en een optie tot verlenging van 5 jaar, met een contractwaarde van ruim € 25 miljoen. “Tijdens een van onze overlegmomenten kregen we het verzoek om een nieuwe keuken te bouwen in de meldkamer van de Belastingdienst. Dit is een extra opdracht buiten het service-contract om, waarvoor we een los voorstel moesten doen.”

Digitale transformatie

Volgens Marieke is er in service-land een digitale transformatie gaande. We kunnen ons onderhoud steeds beter voorspellen op basis van big data. Speciale softwareprogramma’s brengen eenvoudig in kaart hoe installaties van gebouwen presteren. Zo komen bijvoorbeeld verborgen energiekosten boven tafel en houdt de opdrachtgever uiteindelijk geld in zijn zak. “Zo kan je ook de bezettingen van flexwerkplekken, en daarmee de benuttingsgraad van het kantoor in kaart brengen. Dit levert weer nuttige informatie op die gebouweigenaren in kunnen zetten om hun kantoren duurzamer en efficiënter te gebruiken.”

rkp-h-mspijkers-317716.jpg

Behoud van kwaliteit

“Bij ons is deze transitie al volop bezig", vertelt Marieke. "Onze technische specialisten bedienen sommige elektrotechnische installaties met een app op hun mobiel. Of neem BeSense. Het sensorsysteem dat Heijmans samen met schoonmaakbedrijf CSU en sensorenfabrikant Clickey ontwikkelde, verzamelt anonieme data over hoe werknemers hun werkplek gebruiken. Tevens meet het systeem de temperatuur, luchtvochtigheid en lichtintensiteit in een kantoor. Met deze data zijn kantoren slimmer en efficiënter te beheren.

De komende jaren zien er goed uit voor de Heijmans service-activiteiten, ziet Marieke. De orderportefeuille blijft op peil. Marieke geeft aan dat het doel is om te groeien met behoud van kwaliteit, betrouwbaarheid in het proces en verassend te zijn in de oplossingen. “Alleen door vol in te zetten op innovatie, gelijkwaardig partnership met onze klanten met meetbare samenwerking, het digitaliseren van onze processen en door het gebruik van big- en right data is deze ambitie haalbaar.”