Renovatie met bewoner voorop

Geen overlast door voorbereiding, planning en communicatie

31 juli 2020

Toen investeerder Amvest 174 woningen in Leusden wilde verduurzamen, bracht dat zowel technische als organisatorische uitdagingen met zich mee. Ze betrok Heijmans en beheerder MVGM voor zowel de bouwtechnische renovatie als het communicatietraject. Nu blikken Justin Kwisthout, Otto Wellner en Kees de Groot samen terug. “We vroegen nogal wat van de bewoners.”

“Dit renovatietraject begon met noodzakelijk onderhoud aan de daken. Het leek ons een goed moment om dan ook meteen de woningen te verduurzamen, want op termijn willen we een energielabel A voor al onze woningen”, vertelt Justin Kwisthout van Amvest. Hij benaderde Heijmans en beheerder MVMG, verantwoordelijk voor verhuur, technisch beheer en onderhoud.

Deze renovatie kende twee grote uitdagingen, vertelt Heijmans-projectmanager Kees de Groot. “Ondenkbaar dat we een dikke laag isolatie zouden aanbrengen op de oude daken. Sommige huurwoningen waren namelijk geschakeld met koopwoningen en er mocht visueel geen verschil ontstaan tussen de huizen. Daarnaast wist Amvest niet goed hoe ze deze renovatie moesten brengen aan de huurderscommissie, want een renovatie is toch een behoorlijke inbreuk op het woongenot in de wijk.”

Alandsbeek Leusden renovatie met bewoner voorop.jpg

MVMG-vastgoedbeheerder Otto Wellner (links) en Heijmans-projectmanager Kees de Groot blikken terug op hun werk in de wijk Alandsbeek in Leusden.

Haalbaar scenario

Met deze informatie in het achterhoofd, begon Heijmans aan een inventarisatie van de wijk. Samen met vastgoedbeheerder Otto Wellner ging Kees langs tien adressen. “We vroegen bewoners wat zij zouden willen veranderen aan hun woning. De slechte isolatie van de dakverdieping was een van de punten, en inbraakveiligheid”, aldus Kees. De input van de bewoners nam Heijmans, samen met onder andere de constructieve en bouwkundige mogelijkheden, mee in drie scenario’s.

Amvest koos daaruit de variant met het meeste comfort en de grootste veiligheid voor de bewoners. Justin legt uit: “Als belegger wil je een product dat toekomstbestendig is en daardoor interessant blijft als belegging. Tegelijkertijd wil je de klant een energiezuinige en comfortabele woning geven. Beiden waren in dit scenario verenigd en haalbaar.”

Duidelijk verhaal

Om zeker te zijn dat Heijmans alle beloftes uit dit scenario voor de vastgestelde prijs zou kunnen waarmaken, renoveerden ze eerst drie proefwoningen. Eén daarvan werd de modelwoning, die Heijmans inzette bij de communicatie naar bewoners toe. Amvest legde ook dat traject bij Heijmans neer, omdat de mensen die het werk uitvoeren het beste kunnen vertellen wat ze gaan doen, wat de impact daarvan is en wat ze van bewoners verwachten.

“We nodigden de bewoners per blok uit in de modelwoning”, vertelt Kees. “Naast de renovatie van het dak konden ze er ook voor kiezen om - tegen een kleine vergoeding – een extra dakopbouw, nieuwe keuken, badkamer en wc te laten installeren. Die nieuwe situatie konden ze al zien in de modelwoning.”

Alandsbeek Leusden renovatie met bewoner voorop Heijmans 2.jpg

Tijdens de avonden was er veel ruimte voor persoonlijk contact, zag Otto. “Bewoners kregen een duidelijk verhaal en direct antwoord op al hun vragen. Heijmans heeft in die korte periode tussen de opdracht en de start van het project veel aandacht gegeven aan de communicatie. Dat was ook wel nodig, want we vroegen de bewoners wel hun hele zolder op te ruimen.”

Het dak eraf

Het leeghalen van de zolder was belangrijk voor het inmeten van de speciaal voor dit project ontwikkelde extra dunne isolatieplaten, die per woning op maat werden geleverd. “Iedere ochtend om zeven uur werd het materiaal voor twee woningen gebracht. Dan haalden wij het dak eraf, hesen alles naar binnen en om vier uur ’s middags zat het dak er weer op. Die werkwijze zorgde ervoor dat er geen grote bouwplaats nodig was in de woonwijk. Alleen de bouwkraan bleef staan”, herinnert Kees zich.

De daken in de wijk Alandsbeek vroegen veel aandacht tijdens de renovatie.

Terugkijkend ziet Justin een nagenoeg vlekkeloos verlopen traject, waarbij de huurder altijd op de eerste plaats stond. “De eindverantwoordelijkheid van het renovatietraject lag bij Heijmans, maar we waren overal van op de hoogte.

We hadden regelmatig contact en ongeacht de vraag was Kees ons vaste aanspreekpunt. Maar het belangrijkste was voor ons dat Heijmans steeds de huurder centraal heeft gesteld. Ze informeerden de bewoners, namen ze overal in mee en gaven ze keuzes. Mede daardoor is deze renovatie erg goed verlopen.”