Rezone en Heijmans lanceren game Redesire

Interactief spel helpt bij stedelijke gebiedsontwikkeling

30 september 2016

Rezone en Heijmans hebben een innovatieve game ontwikkeld op het gebied van (stedelijke) gebiedsontwikkeling. ‘Redesire’ is een interactief spel dat mensen uitdaagt verbindingen met elkaar aan te gaan tijdens de (her)ontwikkeling van een gebied. De game is een antwoord op de veranderingen in de wereld van vastgoed en bouw, waar participatie en co-creatie met verschillende stakeholders steeds meer verweven zijn in (her)ontwikkelprocessen. De game wordt op maandag 3 oktober in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam gepresenteerd.

Andere houding

Naast overheid en marktpartijen spelen omwonenden, eigenaren, belanghebbende en (toekomstige) gebruikers een steeds crucialere rol bij de (her)ontwikkeling van een gebied. Een goede communicatie en het betrekken van deze partijen bij projecten is noodzakelijk om te verbinden en het juiste gesprek te openen. Een gesprek waarin belangen, wensen, motivaties en ook conflicten helder en gestructureerd in kaart worden gebracht.

screens-game.png

Techniek moet meegroeien

Rezone uit Den Bosch, actief op het gebied van innovatie binnen de ruimtelijke omgeving, startte zo’n anderhalf jaar geleden met het concept van Redesire. Het doel was een laagdrempelig communicatie- en analysemiddel ontwikkelen dat is in te zetten bij bouwprojecten en gebiedsontwikkeling. Heijmans zag de voordelen en heeft veel kennis ingebracht over gebiedsontwikkeling.

Rob van Kalmthout, commercieel manager van Heijmans: “In de zoektocht naar hoe mensen nu echt willen wonen of verblijven zijn de beschikbare methodieken niet erg gegroeid. Het spelelement, in combinatie met een ‘veilige’ omgeving, maakt dat de drempel lager wordt. Daardoor durven mensen uit hun gebruikelijke rol te stappen. Als partner in (stedelijke) gebiedsontwikkeling en herontwikkeling zijn we blij dat met dit spel een belangrijke behoefte wordt ingelost. Binnen enkele weken hopen we de game in te gaan zetten bij ons eerste project.”

Laagdrempelig

Het game design duo van ‘We are Meusli’ uit Italië heeft het concept vertaald naar de uiteindelijke game. De game is gebaseerd op een model van Jane Jacobs. Een game die niet uitgaat van technische maquettes, maar van menselijke waardes. “Hierdoor wordt het spel toegankelijk voor alle partijen die betrokken zijn bij een (her)ontwikkeling en geeft het inzicht in de wensen en conflicten van de verschillende partijen. Dat levert tijdswinst op en voorkomt stagnatie van het proces”, aldus Tessa Peters en Rolf van Boxmeer van Rezone.

Programma lancering

Sprekers maandagavond 3 oktober zijn onder andere Tessa Peters en Rolf van Boxmeer van Rezone en Rob van Kalmthout van Heijmans. Zij geven uitleg over de totstandkoming van Redesire. Martin van der Maas, onder andere schrijver van de blog Ruimtevolk, laat het publiek kennis maken met Jane Jacobs. Moderator is Michiel de Lange, stichter van ‘The Mobile City’. De avond is vrij toegankelijk en vindt plaats in Pakhuis De Zwijger aan de Piet Heinkade 179 in Amsterdam. Het officiële programma begint om 20.00 uur. De avond wordt afgesloten om 22.00 uur. Aanmelden kan via Tessa Peters.