Recoflex vervangt asfaltlaag op bestaande wegfundering

10 juli 2015

Hoe speelt Heijmans in op het beperkte budget dat gemeentes hebben voor wegonderhoud en vervangingswerkzaamheden? Een vraag die wordt beantwoord met een nieuw type asfalt: Recoflex. In de Ceelman van Ommerenweg in Ede is het voor de eerste keer in Nederland toegepast. Recoflex vervangt versleten en kapotte asfaltlagen op wegen en wordt aangebracht op bestaande wegfunderingen.

"Het budget voor wegonderhoud en vervangingswerk is beperkt bij gemeentes. Ook willen ze minimale verkeershinder tijdens werkzaamheden", vertelt Gerbert van Bochove. "Het betekent dat ze op andere manieren de kwaliteit van hun infrastructuur op peil willen houden. Met Recoflex bieden we hen een oplossing, omdat we alleen tijd nodig hebben voor het frezen en asfalteren, en niet voor het afgraven en aanleggen van een nieuwe fundering die is opgebouwd uit meerdere lagen asfalt. Dat scheelt voor gemeentes in de kosten en zorgt voor minder dagen verkeershinder."

Recoflex-Heijmans-asfalt-vervangen-1.jpg

Voorbeeld van een bestaande, beschadigde asfaltlaag op een bestaande draagkrachtige ondergrond. Dit asfalt kan met Recoflex gemakkelijk vernieuwd worden.

Recoflex

Recoflex is gebaseerd op de asfaltsoort Brugflex dat Heijmans toepast op stalen bruggen. Het is een asfaltlaag van 4,5 centimeter dik die eenvoudig meebuigt wanneer verkeer over de bestaande fundering rijdt. Met het nieuwe asfalt dat door Heijmans is ontwikkeld, kan binnen enkele dagen een asfaltweg, klinkerstraat of zandweg worden geasfalteerd. Enige vereiste is dat deze wegen zijn aangelegd op een bestaande draagkrachtige ondergrond of fundering, die al sterk genoeg is om verkeer te dragen. Vooral wegen uit de jaren '60 en '70 zijn geschikt voor Recoflex, omdat het asfalt aan vervanging toe is, terwijl de fundering nog hergebruikt kan worden.