Op naar nul vermijdbare graafschades

Graafschadepreventieteam zet in op flinke daling 

29 juli 2020

Bij graafwerkzaamheden op onze projecten ontstaat ongeveer 500 keer per jaar graafschade. Het Heijmans graafschadepreventieteam zet zich in om dat getal naar beneden te krijgen. Nieuwe techniek speelt daarin een belangrijk rol, maar gedrag is minstens zo belangrijk.

De jaarlijkse vijfhonderd graafschades staan gelijk aan evenzoveel keer een risico dat mensen niet veilig thuis komen, onnodige faalkosten, kans op boetes van Agentschap Telecom en beschadigde eigendommen van opdrachtgevers. Genoeg redenen dus om dit zoveel mogelijk te voorkomen, vertelt Robert Timmers.

Hij is senior adviseur van de Heijmans-afdeling Informatie en Data Management en lid van het graafschadepreventieteam. “Om dat doel te bereiken, hebben we een e-learning opgezet die al achthonderd collega’s in de bedrijfsstroom Infra hebben gevolgd. En het is nu mogelijk om graafschade gemakkelijk te melden in de GO!-app”, vertelt hij.

Melden is voorkomen

Goed melden kan meer schade in de toekomst voorkomen, legt Robert uit. “Natuurlijk is het op de juiste manier melden belangrijk voor een snelle afhandeling met het netwerkbedrijf. Zo hoeven we claims niet te lang te laten liggen als duidelijk is wat er is gebeurd. En we hoeven niet voor onnodige kosten op te draaien als er geen schuld bij Heijmans ligt.

Maar met een goede melding kunnen we ook monitoren wat de belangrijkste oorzaken van graafschade zijn: in welke regio, op welke dag of op wat voor soort projecten de meeste graafschades voorkomen. Daar kunnen we dan gericht mee aan de slag en dat soort schades in de toekomst voorkomen.”

Om het melden van graafschade zo gemakkelijk mogelijk te maken, is de GO!-app uitgerust met een graafschadetegel. “Alles daarin wijst voor zich. Het systeem vraagt om alle informatie, waardoor je niets vergeet. Je voegt gemakkelijk foto’s toe, waardoor de hele situatie snel en duidelijk opgeslagen wordt. En ook niet onbelangrijk: op een centrale plek”, vertelt Robert.

Meer info over de GO app?

Neem verantwoordelijkheid

Toch kan techniek niet alle schades voorkomen. Voorman Jan Roijmans - al meer dan veertig jaar in het vak - ziet iedere dag hoe techniek het werk makkelijker maakt, maar ook hoe belangrijk oplettendheid en vakmanschap blijft. “Ik heb mijn leven lang gewerkt vanaf tekeningen, maar nu werk ik met de KLIC-app en dat is de uitvinding van de eeuw."

graafschade-Heijmans-preventieteam 3.jpg

Op de GO!-app is een speciale graafschadetegel aangebracht, om het melden van graafschade zo gemakkelijk mogelijk te maken.

"Op mijn telefoon kan ik perfect opzoeken waar alle leidingen liggen. Ik denk dat er daardoor minder schades ontstaan, maar je moet ook je ogen op het werk blijven houden. Je ogen moeten op de bak gericht zijn en nergens anders. Natuurlijk, kabels kunnen afwijken en dan heb je pech. Maar als de kraan voorzichtig te werk gaat, je met de schop voorsteekt en je de KLIC-app gebruikt, dan valt het aantal schades echt mee.”

Robert voegt daaraan toe dat mocht er toch schade ontstaan, het belangrijk is om verantwoordelijkheid te nemen. “Als wij verwijtbaar zijn, omdat we onze werkvoorbereiding niet goed hebben gedaan, dan moeten we onze fout erkennen. 

graafschadepreventieteam Heijmans Robert Timmers.jpg

Tegelijkertijd moeten we ook onderaannemers durven aanspreken als zij schade veroorzaken. Een goede werkrelatie moet dat kunnen hebben. Alleen zo kunnen we zien waar we moeten verbeteren in de organisatie, zodat we uiteindelijk allemaal veiliger kunnen werken.”