Op de fiets naar de klus

Op verschillende bouwplaatsen zijn dit jaar fietsen en elektrische scooters toegevoegd aan het wagenpark. Dat maakt het voor collega’s gemakkelijker om korte afstanden op een duurzame manier af te leggen. We springen achterop bij monteurs John van Beek, Tjeerd de Vries en Sjouke Kalsbeek.

11 januari 2021

“Fietsen op de campus leek mij altijd al een goed idee”, vertelt elektromonteur John van Beek op de campus van Wageningen University & Research (WUR), waar hij werkt aan brandveiligheid, het elektrotechnisch contract en het vervangen van toegangs- en alarminstallaties in samenwerking met Honeywell. “De campus is groot, lopen is echt geen optie. Maar de auto is ook niet ideaal. Die parkeer je voor een gebouw om je gereedschap uit te laden en vervolgens moet je op zoek naar een parkeerplek verderop. Dat kost veel tijd.” 

Krat voor handgereedschap

John was daarom blij met de twee elektrische fietsen die sinds begin dit jaar beschikbaar zijn. Het maakt het voor hem en zijn collega’s makkelijker om even snel 'heen en weer te gaan'. “Stel dat de  collega's van infra – die hier een WKO-ringleiding aanleggen - bij graafwerkzaamheden per ongeluk een kabel kapottrekken, dan kunnen wij na de melding op de fiets springen om te gaan kijken wat er precies gebeurt is en wat we nodig hebben om het te repareren. Vervolgens fietsen we terug om de juiste materialen in de auto te laden.”

In andere gevallen is de auto helemaal niet meer nodig, vertelt John. “Voor een opname in een van de gebouwen of als er een storingsmelding komt, hebben we alleen handgereedschap nodig. Dat past in de houten krat die op de fiets zit. Ideaal.”

Servicemonteurs Sjouke Kalsbeek en Tjeerd de Vries

Afstanden tot vijf kilometer

Ook in Leeuwarden blijkt het niet langer hoeven zoeken naar een parkeerplek één van de grote voordelen te zijn van de drie fietsen en de elektrische scooter die servicemonteurs Sjouke Kalsbeek en Tjeerd de Vries Tot hun beschikking hebben. De collega’s werken in verschillende panden verspreid over de stad en overbruggen regelmatig afstanden tot vijf kilometer. “Ik moest net bijvoorbeeld naar het stadhuis voor een inbraakstoring. Daarvoor heb ik alleen een kniptang en een schroevendraaier nodig. Dan pak ik de elektrische scooter en ben ik er zo”, vertelt Sjouke, die de nieuwe vervoersmiddelen direct een ‘gouden idee’ vond.

Collega Tjeerd was niet direct enthousiast. “Ik was sceptisch, dacht dat een elektrische auto handiger zou zijn. Maar nu zie ik dat het toch wel heel handig is om de fiets of scooter te pakken voor een storing of opname. Je hoeft geen parkeerplaats te zoeken of een parkeerkaartje afrekenen en je bent veel sneller ter plaatse.”

Lunchfietstochtje

Naast het praktische aspect geeft deze duurzame manier van vervoer John en zijn collega's ook een goed gevoel. “We werken hier op een groene campus, vol zonnepanelen en met een WKO-systeem. Onze fietsen sluiten naadloos aan bij deze duurzame technieken. Dat wordt gezien en collega’s zijn enthousiast. Al merk ik dat het soms lastig is om van gewoontes af te komen. Als een collega de auto pakt om naar een opname of storing te rijden, vraag ik: "Waarom pak je de fiets niet? Oh ja, zeggen ze dan. Er zijn trouwens ook collega’s die nu in plaats van een lunchwandeling een lunchfietstochtje maken.”

rkp-h-fietsen-4-12-2020-9280.jpg

"De elektrische scooter valt op"

Het duurzame aspect is ook voor de collega’s in Leeuwarden een belangrijk voordeel. Sjouke: “Ik heb aan mijn leidinggevende aangegeven dat ik graag in de buurt van mijn woonplaats werk. Dat scheelt niet alleen reistijd, maar is ook veel duurzamer. Het is mooi dat we dat nu kunnen doorzetten tijdens het werk.”

Tjeerd ziet bovendien dat de duurzame manier van vervoeren opvalt. “Het voelt heel positief om op de elektrische scooter door de stad te rijden. Toevallig kwam ik laatst aan bij het stadhuis toen net de Audi van burgemeester Sybrand van Haersma Buma voor de deur stopte. Hij stapte uit en zei: wat is dat voor moois, dat wil ik ook wel.”