Nieuwe verbindingsboog A4 in gebruik met innovatieve voeg Brainjoint

29 augustus 2014

De nieuwe verbindingsboog van de A4 naar de A20, onderdeel van het project A4 Delft Schiedam waarin Heijmans één van de partners is, wordt in de nacht van vrijdag 29 augustus op zaterdag 30 augustus in gebruik genomen. De tunnel van de verbindingsboog krijgt innovatieve voegovergangen; de door Heijmans ontwikkelde Brainjoint. Deze 'voegloze voeg' geeft geen hinderlijk geluid bij passerend verkeer en is beter te onderhouden dan een conventionele voeg.

Stil, naadloos, duurzaam en onzichtbaar

Iedereen kent wel het geluid van een auto die over de voeg van een brug of viaduct rijdt. De meest gebruikelijke voegovergangen zijn voegen met harde randen met daartussen een rubberprofiel. Deze maken bij het overrijden een aanzienlijk puls-geluid. Geluid, dat meestal nog wordt versterkt door de klankkast onder het viaduct. Wegen bij woonwijken worden vaak voorzien van stille asfaltdeklagen. Wanneer dan de harde voegovergangen worden gehandhaafd, wordt het puls-geluid bij het overrijden vaak onacceptabel. De markt vraagt om stille voegovergangen. Maar dan wel met een levensduur die overeenkomt met de levensduur van de deklaag. De Brainjoint (Buried Reinforced Asphalt Interlayer Noiseless Joint) is het antwoord van Heijmans op de vraag naar stille voegovergangen met een lange levensduur. Deze voegovergang neemt de bewegingen van de brug of het viaduct op in de asfaltlagen en verdeelt deze door middel van een speciale inlage. Het resultaat: stil, naadloos, duurzaam en onzichtbaar.

Verbeterde doorstroming

Heijmans maakt deel uit van de aannemerscombinatie A4all, die in opdracht van Rijkswaterstaat 7 kilometer nieuwe snelweg aanlegt tussen Delft en het Kethelplein. Met de nieuwe verbindingsboog wordt het eerste deel van het project opengesteld. De ruime verbindingsboog vervangt de huidige smalle lus. Dit verbetert de doorstroming vanuit de Beneluxtunnel richting A20 Hoek van Holland.

Lees het bericht van Rijkswaterstaat