Naadbeschermers: als beste uit de test

21 juli 2014

In september 2013 startte Heijmans en Rijkswaterstaat een proef met een nieuw type naadbeschermers. Naadbeschermers dekken de naden tussen asfaltbanen af om de levensduur te verlengen. Tot dusver werden deze naden altijd afgegoten met bitumen. Na verloop van tijd kunnen deze glad worden en/of gaan glimmen, met alle veiligheidsrisico’s van dien, met name voor motorrijders. Daarom heeft Rijkswaterstaat deze techniek inmiddels verboden. Het nieuwe type naadbeschermers voorkomt dit en is het afgelopen jaar uitvoerig getest in een proefvak op de A59 tussen Waalwijk en Knooppunt Hooipolder. De proef is nu afgerond en de resultaten zijn bekend.

Als beste getest

In de prijsvraag die Rijkswaterstaat uitschreef om een nieuwe naadbeschermer te ontwikkelen, werd Heijmans uit de vele inzendingen als één van de beste vijf systemen geselecteerd. De vijf geselecteerde partijen mochten een proefvak aanleggen. Op deze proefvakken is in opdracht van Rijkswaterstaat door TU Delft een uitgebreid onderzoek uitgevoerd naar het beschermende effect van de systemen. Op 9 juli zijn de resultaten bekend gemaakt: Heijmans scoort samen met een systeem van ESHA (leverancier van emulsies) als beste.

Naadbeschermers2.jpg

Proefvak A59 tussen Waalwijk en Knooppunt Hooipolder

De kracht van eenvoud

Naast dit mooie resultaat op effectiviteit blinkt het Heijmans-systeem ook uit in eenvoud. Direct na het asfalteren kan de naadbeschermer met het aanwezige materieel (een spuitwagen) en het aanwezige materiaal (kleeflaagemulsie) worden aangebracht. Daarna volgt nog een beperkte afstrooi-aktie. Daarmee onderscheidt het systeem zich van andere, waarvoor apart materiaal en materieel in de (vaak al krappe) werkvakken moet worden aangevoerd. Met alle kosten van dien.

Ontwikkeling in eigen huis

Het systeem is in eigenhuis ontwikkeld. Het geheim van de smid zit in een speciale inblaastechniek. De kleeflaagemulsie wordt na aanbrengen met een luchtmes, (gekoppeld aan de aanwezige compressor op de spuitwagen) naar binnen in de ZOAB laag geblazen. Hierdoor wordt het ZOAB mengsel van binnenuit versterkt; dit effect bleek duidelijk uit de onderzoeksresultaten.

Het nieuwe systeem biedt dus een volwaardig alternatief dat maximale veiligheid en (on)zichtbaarheid biedt en toch eenvoudig is te realiseren. Heijmans mag nu dit nieuwe systeem onbelemmerd toepassen en voldoet hiermee aan alle eisen van kwaliteit en levensduur.