Minister van Nieuwenhuizen opent verbrede A27/A1

15 november 2018

Gisteren was het zover: minister Cora van Nieuwenhuizen opende de verbrede A27/A1 van aansluiting Utrecht-Noord, knooppunt Eemnes en aansluiting Bunschoten-Spakenburg. De combinatie 3Angle, bestaande uit Heijmans, Fluor en 3i Infrastructure, startte in 2016 in opdracht van Rijkswaterstaat aan de verbreding van dit 23 kilometer lange tracé. Er zijn mooie resultaten geboekt voor weggebruikers, omgeving en natuur. 3Angle blijft tot 2043 verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud.

180527asfalterena27-20tbf-(groot) (1).jpg

Klaar voor verkeer

De A27 is verbreed van 2x2 naar 2x3 rijstroken en de A1 van 2x2 naar 2x4 rijstroken. Dit alles in een tijdsbestek van iets meer dan een jaar. Cora van Nieuwenhuizen, minister van Infrastructuur en Waterstaat: “Door de verbreding van de A27 en A1 is de doorstroming van en naar Utrecht en Amersfoort aanzienlijk verbeterd. Op voorheen ernstige fileknooppunten kan nu zonder vertraging worden doorgereden. Nu de economie weer groeit, is het extra belangrijk dat onze infrastructuur in topconditie is. Daar levert dit project een mooie bijdrage aan. Bovendien zijn we twee maanden eerder klaar dan gepland, een knappe prestatie.”

Facts & figures #1

  • 125.000 ton stiller asfalt
  • 302.802 m belijningen
  • 10.140 m geluidsschermen
  • 830 m voegen | 46 portalen
  • 237 liggers
  • 12 viaducten aangepast
  • 32 km geleiderail vervangen
  • 1.000.000 m3 zand verplaatst

Met oog voor de natuur

Tijdens de bouw werd al extra capaciteit beschikbaar gesteld met het toepassen van een slimme bouwmethode: 3x90 maatregel. Zo reden de weggebruikers tijdens de werkzaamheden niet op twee, maar op drie (smallere) rijstroken met 90 km per uur. Dit heeft geleid tot een snellere doorstroming en minder files.

Gedurende het hele project is er samenwerking gezocht met belangrijke stakeholders in het gebied. Zo dachten bewoners mee over het groen voor het geluidsscherm, de herinrichting van viaducten en het groen in de openbare ruimte.

Tijdens de uitvoering is ook rekening gehouden met de natuur. Reptielen, amfibieën, vleermuizen en zoogdieren leven in de natuur om de weg heen. Met de aanleg van een grote faunatunnel Monnikenberg is een belangrijke barrièrewerking van de A27 verminderd en is het leefgebied voor flora en fauna vergroot.

Facts & figures #2

  • 1 faunatunnel
  • 16 faunapassages aangelegd/verlengd
  • 21 vleermuiskasten
  • 4 nieuwe dassentunnels
  • 2 boommarterportalen
  • 3 waterpoelen
  • 325 reptielen
  • 75 amfibieën verhuisd

CO2-uitstoot verminderen

Door materialen opnieuw te gebruiken, materiaal te besparen en gebruik te maken van duurzame materialen reduceerden we in samenwerking met Rijkswaterstaat de CO2-uitstoot bij de verbreding van de A27/A1. Zo zijn stukken geleiderail hergebruikt, oude verkeersportalen gerenoveerd en damwanden opnieuw gebruikt. Bekijk hier meer voorbeelden.

In het bijzonder is gekeken naar duurzaam asfalt, om de CO2-uitstoot te verminderen. Zo is er een nieuw asfaltrecept gebruikt, waardoor de levensfase van het asfalt wordt verlengd. Zo hoeven we de bovenste laag minder vaak te vervangen.