Jachtvliegers in de bouw

Als een biddende roofvogel hangt hij in de lucht. Doodstil. Boven een berg grind. Piloot André Smits tuurt naar boven. Zijn duimen rusten op twee kleine pookjes waarmee hij zijn drone bestuurt. Zijn collega Stephan de Rooij scant de omgeving. Beide heren vormen samen met Remko Gulickx sinds kort het drone-team van Heijmans en voeren allerlei metingen en scans uit.

17 januari 2019

De asfaltcentrale in Zwijndrecht draait vandaag op volle toeren. Vrachtwagens rijden af en aan om verse ladingen asfalt te halen. Een enorme rode shovel rijdt ongestoord zijn rondjes over het terrein, dat naast de torenhoge fabriek bestaat uit diverse hopen met zand en grind, de grondstoffen voor asfalt.

Video
Video
Video De bouw van boven

“Normaal loopt een landmeter met speciale meetapparaat over de bulten zand, stenen en grind”, legt Stephan uit. “Hier doen we dat om de voorraden van grondstoffen te meten. Dat is niet alleen zwaar, maar ook gevaarlijk werk. Een bult kan instorten of de landmeter kan eraf vallen. Tegelijkertijd vormen de zware machines die hier continu rondrijden ook een gevaar. Een landmeter doet hier een dag over, wij maar een uur. Een landmeter meet de grote lijnen van een bult en onze software zet om de centimeter een punt. Een flinke kostenbesparing en nauwkeuriger.”

Traditionele meettechnieken

In oktober 2017 schreef Stephan samen met de afdeling marktontwikkeling de business case, vorig jaar augustus is de drone aangeschaft en sinds oktober 2018 is het drone-team volledig operationeel. Klaar voor de toekomst.

Coördinator Stephan: “Alle aanvragen komen bij mij binnen. Ik zorg ervoor dat we de juiste techniek op de beste manier en volgens planning inzetten. Soms sluiten traditionele meettechnieken beter aan bij de behoeften en op bepaalde plekken mag je dus simpelweg niet vliegen.”

drone_6.jpg

Het droneteam van links naar rechts: André Smits, Remko Gulickx en Stephan de Rooij.

Vlieguren maken

Het team van Stephan bestaat nu uit drie mensen. “We leiden nu ook twee mensen op tot drone-specialist. Straks zijn we dus met z’n vijven”, zegt Stephan.

André vliegt al jaren met een drone en weet precies hoe hij deze kleine machines moet temmen. “Ik kom oorspronkelijk van de afdeling Proces- en Omgevingsmanagement”, zegt André terwijl hij verderop de drone laat landen. “Dit ding is geen speelgoed. Om vloeiend te vliegen, moet je de besturing tot in de puntjes beheersen. Net als in een vliegtuig zijn veel vlieguren maken een pre om het steeds beter te doen.

Dit is een DJI Phantom 4 Pro Plus: een drone met een vaste camera. Mogelijk komt er een tweede drone waarop je verschillende camera’s kan monteren, zoals een warmtebeeld- of een zoomcamera.”

Verboden terrein

Pas met de juiste papieren mag je met een drone vliegen. Die kan je alleen krijgen door een speciale training te volgen. “Op de opleiding voor drone-specialist leer je voornamelijk de luchtvaartregels”, vertelt André. “Voor de wet is een drone een onbemand luchtvaartuig. Omdat we in het luchtruim opereren waar ook vliegtuigen vliegen, moeten we ons aan de dezelfde regels houden.”

Maar zelfs met de juiste papieren mag je niet overal vliegen. “De gecontroleerde luchtruimgebieden ofwel gebieden waar veel vliegtuigen vliegen is verboden terrein, om te voorkomen dat je het reguliere vliegverkeer hindert”, vervolgt André. “Je vindt deze gebieden onder andere rond Schiphol, en de grote regionale vliegvelden zoals Eindhoven en Maastricht.”

Showreel droneteam
Showreel droneteam
Showreel droneteam

“We hebben om deze reden twee keer een opdracht niet kunnen uitvoeren”, vult Stephan aan. “Het Kadaster heeft een no-flyzone kaart van Nederland gemaakt die ze jaarlijks updaten. Daarop staat precies waar je wel en niet mag vliegen. We gebruiken ook een app waarop alle speciale meldingen staan. Voor elke vlucht zijn we verplicht om die app te checken op bijzonderheden.”

Het juiste vliegpatroon

Vandaag meten André en Stephan de hoeveelheid grondstoffen van de Heijmans asfaltcentrale in Zwijndrecht. André: “We vliegen met de drone in evenwijdige banen over de hopen steen en zand. Tijdens het vliegen maakt de drone foto’s. Na de vlucht laden we de beelden in onze laptop, die er vervolgens een 3D-tekening van maakt.”

Welke techniek ze toepassen hangt af van de opdracht. “De drone kan foto’s maken of filmen. Als we zoals vandaag inmeten, bedenken we samen een vliegpatroon. Hier vliegen we van twee kanten over het terrein, omdat we het 3D-model aan het testen zijn.” 
“Tijdens het vliegen moet je altijd goed om je heen kijken en voldoende afstand bewaren van objecten waarvan je geen eigenaar bent, zodat je er niet tegenaan vliegt en niemand last van je drone heeft.”

Digitalisering

Het drone-team valt onder de afdeling Geodesie, dat onder andere wordt ingezet voor het uitzetten en aansturen van maatvoering voor betonnen constructies en wegen. “Tevens brengt deze club rioolnetwerken, kabels en leidingen in kaart. Maken ze 3D-scans van gebouwen, wegen en leidingen en doen ze hoeveelheidbepaling van bijvoorbeeld de grondstoffen op een asfaltcentrale.”

“Bij Geodesie verandert de techniek razendsnel. Dat maakt ons werk zo leuk. Met de drone reizen we het hele land door. De ene dag zit je in Friesland en de andere dag vlieg je over een stuk grond in Limburg.”

drone_4.jpg

Volgens Stephan zijn veel mensen nog geen voorstander van beproefde technieken. “Voor deze klus sloten we daarom een compromis en gebruiken we voor deze ene keer beide technieken. Wij vliegen met de drone en een landmeter meet met de hand. De data leggen we naast elkaar. Ik weet zeker dat we iedereen ervan kunnen overtuigen dat meten met een drone nauwkeuriger, veiliger en sneller is dan het old school landmeten.”