Nieuwe stationspassage Station Eindhoven kan open

23 december 2016

Sinds 2013 werken Heijmans Civiel en Utiliteit gezamenlijk in opdracht van ProRail aan de vernieuwing van een van de belangrijkste rijksmonumenten van Eindhoven: het station. Na vier jaar werken kunnen reizigers vanaf 24 december via de trappen en de liften door de vernieuwde stationspassage lopen. Daarmee is het laatste hoofdstuk voor Heijmans afgerond en wordt het werk netjes opgeleverd.

Station-Eindhoven-Heijmans-ProRail-6.jpg

Station Eindhoven heeft een nieuwe stationspassage van ruim 24 meter breed.

(Bijna) geopend

Dat 90.000 passanten zich eerst moesten voortbewegen in een 8 meter brede tunnel is nauwelijks voor te stellen bij het zien van de nieuwe stationspassage van ruim 24 meter breed. Eind 2015 werd de eerste helft van de nieuwe reizigerspassage geopend, af was de passage toen nog niet. Nu, een jaar later, zijn de bouwschuttingen verwijderd, werken de liften en hebben de winkeliers hun intrek genomen. Kenmerkend voor het project zijn de vele soorten (beveiligings) installaties en dynamische bebordingen die voor een openbare stationsomgeving noodzakelijk zijn. Op het station Eindhoven is gekozen om dit zoveel mogelijk weg te werken achter de unieke verlichte spanplafonds en glasconstructies.

De nieuwe stationspassage is zo goed als af. Voor Heijmans zit het werk er na 23 december op. In de andere delen van de oude passage wordt dan nog wel gewerkt, onder meer aan lichtdoorlatend terazzo onder de trappen en aan het kunstwerk van Daan Roosegaarde dat de hele achterwand beslaat.

Wit doek

De nieuwe passage oogt ruimtelijk, mede door het lichte kleurgebruik. Wanneer je omhoog kijkt, zie je een spanplafond bedekt met duizenden LED lampjes om sfeer te creëren. Uitvoerder Jan Struijs van Heijmans: “Voor het plafond hebben we gebruikgemaakt van twee lagen witte doeken, zodat stof en bijvoorbeeld insecten op de eerste laag blijven liggen en niet te zien zijn vanaf de grond. De doeken zijn aan een rails aan het plafond bevestigd en met luchtkanonnen verwarmd zodat de doeken gespannen konden worden. Voor het spannen van de doeken was de volledige breedte nodig van het plafond. Daardoor konden reizigers geen gebruikmaken van de passage en werd er in de nachten gewerkt aan het plafond. Per nacht werden ongeveer twee doeken aangebracht. In totaal hebben we 2.000 m2 plafond bedekt.”

Station-Eindhoven-Heijmans-ProRail-14.jpg

De verlichting in het plafond is een visueel spektakel.

Station-Eindhoven-Heijmans-ProRail-8.jpg

Monnikenwerk

In de oude tunnel is een terrazzo vloer aangebracht. De met marmer, glas en epoxy gevulde vloer was aan het begin erg glad, in een later stadium is de vloer nog een halve centimeter afgeschuurd. Voeg daar kleurstof aan toe en je krijgt variatie in een lichte of donkere vloer. De vloer heeft hierdoor een authentieke uitstraling gekregen. De komst van drie mozaïek kunstwerken dragen daar aan bij.

Station-Eindhoven-Heijmans-ProRail-4.jpg

Aan de hand van foto's zijn de oude mozaïken door ProRail en Heijmans zo nauwkeurig mogelijk nagemaakt in Italië.

De drie vloermozaïeken zijn na 25 jaar weer terug op hun plek. Het gaat om een reconstructie van de originele mozaïeken die begin jaren 90 verloren gingen. Aan de hand van foto's zijn ze door ProRail en Heijmans zo nauwkeurig mogelijk nagemaakt in Italië. De reconstructie was met recht een monnikenwerk. Eerst heeft een medewerker van Arcadis op basis van de foto's drie ontwerpen gemaakt. Die zijn op ware grote uitgeprint. Vervolgens hebben ambachtslieden in Italië de mozaïeken steentje voor steentje in elkaar gepuzzeld. Om het geheel passend te krijgen, moest bijna elke steen worden bijgeknipt. Daarna zijn de mozaïeken in losse delen overgebracht naar Nederland. Daar hebben medewerkers van het gespecialiseerde bedrijf Paviotto de mozaïeken op hun plek gelegd.

Monument

De oude passage is een Rijksmonument. Jan: “We mochten hier niet zomaar iets aanpassen. Voordat de terrazzo vloer geschuurd werd moest het plafond onder handen worden genomen. Op z’n zachts gezegd ‘een uitdaging’. Op het plafond zat stucwerk dat vervangen moest worden. Met een lik verf waren we er niet, dat bladderde af. We hebben diverse technieken getest: schuren, stralen, hakken, andere stucmortel, allemaal om te bekijken wat de beste manier was zodat de nieuwe plafondafwerking goed zou hechten. We zijn er een aantal weken mee bezig geweest. Uiteindelijk is het moment daar en kunnen we ons werk tevreden opleveren. Het is een mooi moment om het jaar met deze oplevering af te ronden.”